«و الکاظمین الغیظ و العافین عن الناس و الله یحب المحسنین - آل عمران /134»

 

۱- َسَأَلَهُ رَجُلٌ عَنِ الْجَوَادِ فَقَالَ ع إِنَّ لِکَلَامِکَ وَجْهَیْنِ فَإِنْ کُنْتَ تَسْأَلُ عَنِ الْمَخْلُوقِینَ فَإِنَّ الْجَوَادَ الَّذِی یُؤَدِّی مَا افْتَرَضَ اللَّهُ عَلَیْهِ وَ الْبَخِیلَ مَنْ بَخِلَ بِمَا افْتَرَضَ اللَّهُ وَ إِنْ کُنْتَ تَعْنِی الْخَالِقَ فَهُوَ الْجَوَادُ إِنْ أَعْطَى وَ هُوَ الْجَوَادُ إِنْ مَنَعَ لِأَنَّهُ إِنْ أَعْطَاکَ أَعْطَاکَ مَا لَیْسَ لَکَ وَ إِنْ مَنَعَکَ مَنَعَکَ مَا لَیْسَ لَکَ.

مردی از امام موسی کاظم (علیه السلام) در مورد جواد پرسید (جواد یعنی چه؟) حضرت در پاسخ او فرمود: سخن تو دارای دو صورت است، اگر در مورد مخلوقین (انسانها) می پرسی پس (بدانکه) جواد کسی است که آنچه را خداوند بر او واجب نموده به جا بیاورد و بخیل کسی است که در انجام واجبات خود بخل بورزد؛ و اگر منظور تو از جواد، خداوند است، پس (بدانکه) او (خداوند) اگر به کسی چیزی بدهد یا دریغ کند، در هر دو صورت جواد است؛ به خاطر اینکه اگر چیزی به تو بدهد چیزی را داده که مال تو نیست و اگر دریغ کند و ندهد چیزی را دریغ کرده که مال تو نیست.

۲- قَالَ لِبَعْضِ شِیعَتِهِ أَیْ فُلَانُ اتَّقِ اللَّهَ وَ قُلِ الْحَقَّ وَ إِنْ کَانَ فِیهِ هَلَاکُکَ فَإِنَّ فِیهِ نَجَاتَکَ أَیْ فُلَانُ اتَّقِ اللَّهَ وَ دَعِ الْبَاطِلَ وَ إِنْ کَانَ فِیهِ نَجَاتُکَ فَإِنَّ فِیهِ هَلَاکَکَ.

امام موسی کاظم (علیه السلام) به یکی از شیعیان خود فرمود ای فلانی: تقوای الهی پیشه کن و حق را بگو اگر چه (فکر می کنی) در گفتن حق هلاکت  تو باشد چرا که نجات تو در گفتن حق است و ای فلانی باطل را رها کن اگرچه (فکر می کنی) نجات تو در آن است اما در حقیقت هلاکت تو در آن (باطل) است.

۳- إِیَّاکَ أَنْ تَمْنَعَ فِی طَاعَهِ اللَّهِ فَتُنْفِقُ مِثْلَیْهِ فِی مَعْصِیَهِ اللَّهِ.

امام موسی کاظم (علیه السلام) می فرماید: بر حذر باش از اینکه از هزینه کردن در عبادت خداوند بخل بورزی و دو برابر آن را در راه معصیت او هزینه کنی. (در راه عبادت خداوند هزینه کن تا از هزینه در راه معصیت او در امان باشی.)

۴- الْمُؤْمِنُ مِثْلُ کَفَّتَیِ الْمِیزَانِ کُلَّمَا زِیدَ فِی إِیمَانِهِ زِیدَ فِی بَلَائِهِ.

امام موسی کاظم (علیه السلام) می فرماید: مومن مانند دو کفه ترازو است (یک کفه آن ایمان است و کفه دیگر آن بلا و آزمایش) هر چه ایمان او بیشتر شود بلا و آزمایش او نیز بیشتر خواهد شد.

منبع: تحف العقول

اشتراک در
اطلاع از
0 نظر
بازخوردهای انلاین
مشاهده تمامی نظرات