نگاهی به عملکرد مؤسسه قرآنی فرهنگی بیت الاحزان حضرت زهرا (سلام الله علیها) در سال 1394

 

 بیت الاحزان حضرت زهرا (سلام الله علیها) در سالی که گذشت

(نگاهی به عملکرد مؤسسه قرآنی فرهنگی بیت الاحزان حضرت زهرا (سلام الله علیها) در سال ۱۳۹۴)

ضَرَبَ اللهُ مَثَلاً کَلِمَهً طَیِّبَهً کَشَجَرَهٍ طَیِّبَهٍ أصلُهَا ثَابِتٌ وَ فَرعُهَا فِی السَّمَاءِ         ابراهیم/۲۴

حوزه فرهنگ و قرآن در ایران در سالی که گذشت با فراز و نشیب‌های زیادی همراه بود. افزایش قیمت ها و بروز مشکلات مالی، کاهش حمایت های دولتی از فعالیت های قرآنی و فرهنگی از مهم‌ترین عواملی بود که می توانست ادامه فعالیت های قرآنی و فرهنگی را در کشور با مشکل مواجه سازد؛ اما فعالیت های مؤسسه قرآنی- فرهنگی بیت الاحزان حضرت زهرا (سلام الله علیها) در سال گذشته علی رغم تحمل سختی ها و مشقات زیاد با تلاش های بی وقفه مسئولان مؤسسه و کارکنان با رشد و بالندگی همراه بود.

بیت الاحزان در سال ۱۳۹۴ فعالیت های خود را با ۱۴۰ شعبه آغاز کرد و اکنون که در پایان سال هستیم تعداد شعب به عدد ۱۵۳ شعبه رسیده است.

همچنین آمار حافظان کل قرآن کریم مؤسسه، تا پایان سال ۹۳ مجموعاً ۱۰۶۶ نفر بوده و بحمد الله در سال ۹۴ رقم این آمار به ۱۱۹۷ حافظ کل قرآن کریم افزایش یافته است که این افزایش آمار نشانگر موفقیت های چشم گیر بیت الاحزان در زمینه تربیت حافظان قرآن کریم خصوصاً در مدارس شبانه روزی می باشد.

برگزاری طرح ملی رحله در ۳۲ نقطه از ۱۶ استان کشور با همکاری سازمان اوقاف و امور خیریه کشور، معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، اتحادیه تشکل های قرآن و عترت و برخی مؤسسات مردم نهاد با ثبت نام بیش از ۱۸۰۰ قرآن آموز ۱۳ تا ۲۲ ساله برادر و تربیت ۱۲۰۰ حافظ اجزاء را می توان مهمترین و اثرگذارترین فعالیت قرآنی در سطح کشور دانست

راه اندازی مدارس حفظ و تفسیر تخصصی کل قرآن کریم در کلانشهرهای مشهد و شیراز مدل الگوی توسعه از پایین به بالا را اثبات کرد. مؤسسه ای که در سال ۱۳۸۰ اولین مدرسه شبانه روزی حفظ خود را با اجاره چند منزل مسکونی قدیمی و حداقل امکانات در روستایی که اکنون به قرآن آباد ایران(محمدآباد/ استهبان/فارس) شهره شده است با ۱۳ قرآن آموز آغاز کرد در سال ۹۴  با راه اندازی مدرسه در کلانشهرهای مشهد و شیراز تعدادشان را به ۷ مدرسه شبانه روزی با ۲۰۰ قرآن آموز افزایش داد و همچنان فعالیت های خود را ادامه می دهد این مهم را به اثبات رساند که می توان الگوی توسعه را از یک روستا به شهرهای بزرگ کشور تسری داد.

تعامل صدا و سیما و سایر رسانه‌های ارتباط جمعی با بیت الاحزان افزایش یافت تا جایی که در برنامه هایی نظیر مستند بزرگراه همت از شبکه افق، ستاره ها از شبکه قرآن، گفتگوی ویژه خبری شبکه قرآن و پخش تیزرهای متعدد طرح ملی رحله از شبکه های مختلف سیما شاهد تجلی این همکاری بودیم.

برگزاری مراسم شهادت حضرت زهرا (سلام الله علیها) و توزیع اطعام قرآنی بین ۲۰۰۰ نفر از عزاداران، ارادت بیت الاحزانیان به حضرت زهرا (سلام الله علیها) را نشان داد.

همچنین روز ۱۶ مهرماه، شیراز سومین حرم اهل بیت (علیهم السلام) شاهد برگزاری بزرگ ترین جشنواره حافظان کل قرآن کریم کشور بود. تجلیل از ۱۴۰ حافظ کل قرآن کریم با حضور بیش از ۳۰۰۰ نفر از علاقمندان به کلام وحی و اهل بیت (علیهم السلام) شاهکاری بود برای مؤسسه ای که قلب تپنده آن در یک روستا قرار گرفته است و تمامی فعالیت های آن از همان روستا مدیریت می شود.

در پایان این جشنواره نزدیک به ۳۰۰۰ نفر از علاقمندان به قرآن کریم که از سراسر کشور گردهم آمده بودند میهمان سفره حضرت زهرا (سلامالله علیها) بودند.

گستردگی فعالیت‌های بیت الاحزان در این سال باعث شد مسئولین استانی و کشوری و همچنین علمای اعلام در طول سال از مؤسسه و فعالیت‌های آن بازدید داشته باشند .(حجت الاسلام حشمتی معان قرآن و عترت وزارت ارشاد و آیات عظام ری شهری، شهرستانی، دستغیب، خاتمی و موحد از جمله مقامات و علمایی بودند که در این سال از مؤسسه بازدید نمودند و یا در جریان گزارش فعالیتها قرار گرفتند)

اما در ماه‌های پایانی سال کسب مقام های برتر مسابقات سراسری اوقاف توسط حافظان مدارس شبانه روزی بیت الاحزان و برای اولین بار در مؤسسه بیت الاحزان، انتخاب مجتبی فرد فانی به عنوان نماینده جمهوری اسلامی در مسابقات بین المللی تهران و مجتبی علیرضا لو به عنوان نماینده ایران در مسابقات امارات برگ زرین دیگری از افتخارات مؤسسه را رقم زد.

در همین ایام تجلیل از حجت الاسلام شاهسونی مدیر بیت الاحزان به عنوان مدیر برتر قرآنی و مؤسسه بیت الاحزان به عنوان مؤسسه برتر کشور در سال ۹۴ و دریافت لوح تقدیر با امضای رئیس جمهور و برگزاری با شکوه گردهمایی صمیمانه ۱۲۰۰ حافظ کل قرآن کریم مؤسسه در واپسین روزهای سال ۱۳۹۴ (۱۳ و ۱۴ اسفند ماه ) در مؤسسه مرکزی بیت الاحزان نیز به طراوت فعالیت های پایان سال مؤسسه افزود.

و در پایان با آن که سال ۱۳۹۴ با تمام تلخی ها و شیرینی ها گذشت، اما در این میان مروری کلی بر فعالیت های قرآنی، فرهنگی، اجتماعی و مذهبی مؤسسه بیت الاحزان حضرت زهرا (سلام الله علیها) خالی از لطف نیست.

فروردیناردیبهشتخردادتیرمردادشهریور
مهرآبانآذردیبهمناسفند

فروردین:

گردهمایی سفیران قرآنی (معلمان مهاجر قرآنی) بیت الاحزان حضرت زهرا (سلام الله علیها) با حضور معلمان مهاجر این مؤسسه از سراسر کشور در مؤسسه مرکزی بیت الاحزان برگزار شد.

شعار سال ۹۴ بیت الاحزان «قرآن برای همه» تعیین شد

در راستای ترویج دستور قرآنی و سنت حسنه نبوی، معاونت فرهنگی بیت الاحزان حضرت زهرا (سلام الله علیها) اقدام به راه‌اندازی طرح ازدواج آسان «جوانان فاطمی» نمود.

به همت بیت الاحزان شعبه خرامه از ۱۵۰ مادر قرآنی شهرستان خرامه تجلیل شد

همزمان با سالروز ولادت ام الائمه، حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها) مراسمی باشکوه با حضور جمع کثیری از محبین آن حضرت در سالن اجتماعات مؤسسه مرکزی بیت الاحزان حضرت زهرا (سلام الله علیها) برگزار شد.

به همت بیت الاحزان سورمق، چهارمین جشن بزرگ قرآنی شمال فارس در شام میلاد با سعادت حضرت زهرا (سلام الله علیها)، در سالن ورزشی شهداء شهر سورمق آباده برگزار گردید.

حجت الاسلام حدائق خطیب توانمند شیرازی از بیت الاحزان و مدارس شبانه روزی بازدید کرد.

مدیر مؤسسه بیت الاحزان با آیت الله محمدی ری شهری، تولیت آستان حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) دیدار و گفتگو کرد.

اردیبهشت:

ثبت نام پانزدهمین دوره مدارس شبانه روزی حفظ وتفسیر یکساله کل قرآن کریم کشور آغاز شد.

حجت الاسلام حشمتی معاون قرآن و عترت وزارت ارشاد از مؤسسه بیت الاحزان و مدارس شبانه روزی بازدید کرد.

گردهمایی ۱۰۶۶ حافظ کل قرآن کریم در حرم مطهر حضرت احمد بن موسی شاهچراغ (ع) شیراز برگزار شد

 برگزاری هفتمین نشست مسئولان منطقه ای بیت الاحزان در شهرستان قرآنی استهبان

خرداد:

افتتاحیه طرح ملی رحله در بیش از ۳۲ نقطه کشور

تجلیل از ۳۷ حافظ کل قرآن کریم شهر امامشهر(قیروکارزین/فارس)

تیر:

راه اندازی مدرسه حفظ و تفسیر یکساله کل قرآن کریم ثامن الحجج (ع) (ویژه برادران) در مشهد مقدس

راه اندازی مدرسه حفظ و تفسیر یکساله کل قرآن کریم حضرت شاهچراغ(ع) (ویژه برادران) در شیراز

راه اندازی مدرسه حفظ و تفسیر یکساله کل قرآن کریم حضرت زینب کبری(س) (ویژه خواهران) در شهرستان قرآنی استهبان

برگزاری اولین همایش بزرگ تجلیل از حافظان و فعالان قرآنی در شهرستان فسا

بیت الاحزان شعبه ارد در شهرستان گراش(استان فارس) افتتاح شد

مرداد:

شعبه چاهشک در استان خراسان رضوی راه اندازی شد

پانزدهمین دوره مدارس حفظ تخصصی قرآن بیت الاحزان آغاز به کار کرد

شهریور:

اختتامیه اولین دوره طرح ملی رحله با تجلیل از ۱۲۰۰ حافظ قرآن کریم در حرم حضرت امام خمینی (ره) برگزار شد

مهر:

جشنواره تجلیل از حافظان کل قرآن کریم با تجلیل از ۱۴۰ حافظ کل در حسینیه ثارالله شیراز

بازدید فعال قرآنی موریتانیایی از مؤسسه

راه اندازی معاونت جدید طرح و برنامه در راستای تدوین چشم انداز مؤسسه بیت الاحزان

انتصاب مدیریت جدید کارگاه تولید پوشاک آرامش به منظور خدمات رسانی به شعب مؤسسه

راه اندازی شعبه تنگمان و جمال آباد از توابع شهرستان جم استان بوشهر

آبان:

راه اندازی کانال رسمی تلگرام مؤسسه جهت پوشش بهتر اخبار بیت الاحزان

دهمین نشست منطقه ای مؤسسه بیت الاحزان با حضورمدیران مناطق ۲۴گانه مؤسسه در مشهد مقدس برگزار شد.

نشست مسئولان و مدیران مؤسسه بیت الاحزان در مشهد مقدس برگزار گردید

آذر:

برنامه ستاره های شبکه قرآن میزبان مدیر بیت الاحزان

اهدای لوح تقدیر به کتاب حفظ آسان،تألیف حجت الاسلام شاهسونی مدیر مؤسسه بیت الاحزان در دوازدهمین جشنواره کتب قرآنی رشد

دی:

درخشش حافظان بیت الاحزانی در مسابقات کشوری اوقاف:

مجتبی فردفانی در رشته حفظ کل موفق به کسب رتبه ممتاز گردید

مجتبی علیرضا لو در رشته حفظ کل موفق به کسب رتبه عالی گردید

حمیده حسینی در رشته حفظ ۲۰ جزء خواهران توانست رتبه عالی را کسب نماید

افتتاح بیت الاحزان شعبه آبگل در میمند فارس

بخش «آیه هفته» با انتشار هفتگی آیات برگزیده قرآن کریم در سایت مؤسسه ایجاد شد

کارگاه آموزشی مدیران داخلی و معلمان حفظ شعب مؤسسه در شهرستان قرانی استهبان برگزار شد

آیت الله دستغیب تولیت آستان احمدی و محمدی در سفر به قرآن آباد ایران در جمع قرآن آموزان مدارس حفظ بیت الاحزان سخنرانی کرد

بازدید حجت الاسلام والمسلمین رضوی استاد اخلاق مؤسسه از مراکز قرآنی مؤسسه و سخنرانی بین قرآن آموزان

بهمن:

اختتامیه چهاردهمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم مؤسسه بیت الاحزان با معرفی و تقدیر از برگزیدگان هر رشته در شهرستان قرآنی استهبان برگزار شد.

آیت الله شیخ علی موحد،نماینده ولی فقیه در جهاد کشاورزی استان فارس از دهستان قرآنی خیر (استهبان فارس) و مراکز قرآنی بیت الاحزان بازدید کرد.

دیدار حجت الاسلام شاهسونی با آیت الله شهرستانی نماینده حضرت آیت الله سیستانی در ایران و ارائه گزارش فعالیتهای مؤسسه به ایشان

 در بیست و یکمین مراسم تجلیل از خادمان قرآن کریم حجت الاسلام شاهسونی و مؤسسه بیت الاحزان به ترتیب به عنوان مدیر برتر قرآنی و مؤسسه برتر قرآنی معرفی شدند

اسفند:

عزاداری فاطمیه اول در بیت الاحزان مرکزی

بزرگ‌ترین گردهمایی حافظان کل قرآن کریم با حضور ۱۲۰۰ حافظ کل مؤسسه بیت الاحزان در سالن اجتماعات مؤسسه مرکزی برگزار گردید.

انتخاب مجتبی فرد فانی به عنوان نماینده ایران در مسابقات بین المللی قرآن کریم جمهوری اسلامی

بازدید آیت الله خاتمی نماینده ولی فقیه در استان زنجان و امام جمعه شهرستان زنجان از مراکز قرآنی بیت الاحزان

اشتراک در
اطلاع از
0 نظر
بازخوردهای انلاین
مشاهده تمامی نظرات