محمد بریهی حافظ کل قرآن کریم با بیان اینکه در خوزستان در زمینه حفظ کم‌ کار شده است و محافل محدود و اندکی برای حافظان وجود دارد، گفت: هر شیوه‌ آموزشی حفظ قرآن نکات مثبت و منفی دارد. سعی کردم یک روش سالم و نوین به کار ببرم که چندین سرشاخه دارد و هر سن و موقعیت جسمی را پوشش می‌دهد.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی مؤسسه قرآنی فرهنگی بیت الاحزان حضرت زهرا (سلام الله علیها)، به نقل از ایکنا، محمد بریهی، حافظ کل قرآن کریم اظهارکرد: از کودکی قرائت قرآن را آغاز کردم و در ۱۸ سالگی تصمیم به حفظ قرآن گرفتم و پس از آن عازم مؤسسه بیت‌الاحزان شدم و در مدت ده ماه حافظ کل قرآن شدم.

وی با بیان اینکه در آزمون تخصصی حافظان قرآن پذیرفته و موفق به کسب مدرک درجه ۳ حفظ شدم، گفت: همچنین در دارالقرآن نداجا در تهران خدمت سربازی را گذراندم و در آنجا مسئول مرکز مجازی حفظ سازمان اوقاف در تهران بودم.

بریهی ادامه داد: بعد از آن در مهر ۹۶ وارد مقطع ارشد در رشته علوم قرآن و حدیث شدم و در این مدت توانستم کتاب «معترک‌الاقرآن فی اعجازالقرآن» جلال‌الدین سیوطی را ترجمه کنم؛ الان در کار نقد و بررسی آن هستیم تا در قالب کتاب منتشر شود.

این حافظ کل قرآن کریم بیان کرد: در حال حاضر مشفول تالیف کتاب «الاتقان فی حفظ القرآن» به دو زبان عربی و فارسی هستم؛ در این کتاب که مشتمل بر ۶ یا ۷ جلد است، سرفصل‌هایی همچون روش‌های جدید در حفظ، روش‌‌های حفظ موضوعی، بررسی روایات و کلام اهل‌بیت(ع) در مورد حفظ، بررسی اخلاق و آداب حافظان قرآن و… گردآوری شده است. کتاب‌های متعددی درباره حفظ نوشته شده است اما همه موضوعات یکجا جمع نشده است. این دوره می‌تواند در دانشگاه‌های کشور و خارج کاربرد داشته باشد.

وی در ادامه با اشاره به اینکه حدود ۳۰۰ تا ۴۰۰ صفحه آن از بخش عربی کامل شده، گفت: از کمک‌های دکتر عباسی‌نیا مدیرگروه علوم قرآن دانشگاه آزاد اسلامی آبادان بهره‌مند شدم. البته در مجموع چون این کار نو است در راه تدوین کتاب تنها هستم.

بریهی، ناصر دغاغله، قاسم مقدمی، مهدی دغاغله، سید علی محسنی، سعید عباسی‌نیا، دکتر پژوهنده، سید حسام‌الدین حسینی و … را از جمله استادان خود عنوان کرد.

وی درباره شیوه آموزش حفظ به شاگردانش گفت: هر شیوه‌ آموزشی حفظ قرآن نکات مثبت و منفی دارد. سعی کردم یک روش سالم و نوین به کار ببرم که چندین سرشاخه دارد و هر سن و موقعیت جسمی را پوشش می‌دهد.

این حافظ قرآن کریم درباره وضعیت حفظ قرآن در خوزستان گفت: با اینکه مرکز مجازی سه چهار سال پیش در خوزستان افتتاح شد اما مدت کوتاهی بخش خواهران فعالیت کرد و پس از آن متوقف شد؛ در خوزستان خصوصاً در زمینه حفظ کم‌کار شده است و محافل محدود و اندکی برای حافظان وجود دارد. ترتیل‌خوانی حافظان قرآن با ارائه محفوظات در ماه رمضان سال گذشته برگزار شد و امیدوارم که ادامه یابد.

اشتراک در
اطلاع از
0 نظر
بازخوردهای انلاین
مشاهده تمامی نظرات