فضای قرآنی منزل خیلی از مسائل و مشکلات خانوادگی را مرتفع می کند/ سطح مسابقات بسیار بالا بود/ بخش استقامتی، حذف قرنطینه و پوشش رسانه ای از نکات مثبت مسابقات/ هدایای در نظر گرفته شده جهت نفرات برتر در مقایسه با هزینه های برگزاری بسیار اندک بود/ هر 3 نفر ممتاز را به مسابقات بین المللی اعزام کنند

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی مؤسسه قرآنی فرهنگی بیت الاحزان حضرت زهرا (سلام الله علیها)، نوید رزمجو در ۲۵ خرداد ماه ۱۳۶۱ در شهرستان فسا واقع در استان فارس دیده به جهان گشود. وی که دارای مدرک فوق دیپلم عمران می باشد از سال ۱۳۸۴ مشغول حفظ قرآن کریم شد و هم اکنون به عنوان استاد مراکز شبانه روزی حفظ یکساله مؤسسه بیت الاحزان مشغول به فعالیت می باشد. به بهانه کسب رتبه ممتاز چهل و یکمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم کشور در اراک، گفتگویی با وی انجام داده ایم که در ادامه تقدیم می گردد:

لطفاً بفرمایید چگونه به حفظ قرآن علاقمند شدید؟

از کودکی علاقه شدیدی به قرآن داشتم و در جلسات قرآن شهرستان فسا شرکت می کردم. پس از مدتی از طریق تعدادی از دوستان که در مؤسسه بیت الاحزان به حفظ قرآن پرداخته بودند با این مؤسسه آشنا شدم و با توجه به علاقه ام به حفظ قرآن، پس از کمی تحقیق و جست و جو، در تاریخ ۸۴/۰۶/۲۶ جهت حفظ یکساله به روستای محمد آباد استهبان عزیمت کردم. در آن سال مؤسسه بیت الاحزان به تازگی فعالیت در حوزه حفظ تخصصی را آغاز کرده بود و با توجه به اشتیاق شدیدم به حفظ قرآن موفق شدم در مدت ۱۰ ماه کل قرآن کریم را حفظ کنم. جالب هست بدانید که آقای سعید شاهرخی هم که در همین مسابقات به نمایندگی از استان کرمان حضور داشتند و موفق به کسب رتبه عالی شدند در آن سال استاد حفظ بنده بودند و حق زیادی بر گردن من دارند که بسیار از ایشان تشکر می کنم.

در مسابقات شاهد تلاوت زیبای شما در مرحله نهایی بودیم، تجوید و صوت و لحن را هم در زمان حفظ آموختید؟

خیر- من قبل از ورود به بحث حفظ در جلسات قرآنی که در شهرستان فسا توسط اساتید قرآنی آقایان فیروز زاده و مسعودی برگزار می شد شرکت می کردم و بهره های بسیاری از جهت تجوید و صوت و لحن از این اساتید بردم و پس از آن جناب آقای مجتبی فیضی در بحث تجوید و صوت و لحن کمک زیادی به بنده داشتند. پس از طی کردن دوره حفظ با شرکت مستمر در مسابقات و استماع زیاد سطح تلاوت خودم را ارتقاء دادم و در واقع رقابت در مسابقات و حضور مستمر در آنها مانند یک کارگاه آموزشی باعث ارتقای سطح تلاوت من شد.

صحبت از مسابقات شد. بفرمایید که از چه سالی وارد عرصه مسابقات شدید و تاکنون چه رتبه هایی کسب کرده اید؟

از سال ۱۳۸۵ که در واقع سال حفظ بنده بود برای اولین بار در مسابقات حفظ اوقاف در رشته ۱۰ جزء شرکت کردم که رتبه سوم استانی را کسب کردم و پس از آن چندین سال در رشته حفظ ۲۰ جزء این مسابقات به محک محفوظاتم پرداختم که خوشبختانه در سال ۸۹ رتبه دوم و در سال ۹۱ رتبه اول حفظ ۲۰ جزء مسابقات اوقاف را به دست آوردم. پس از آن هم در رشته حفظ کل اوقاف در مسابقات شرکت کردم که حاصل آن یک مقام چهارم و یک مقام پنجمی کشور بود و امسال هم که بحمد الله رتبه ممتاز را کسب کردم.

 در مسابقات ارگان ها و نهادهای دیگر هم شرکت کردم که در مسابقات وزارت کار و جهاد کشاورزی رتبه اول حفظ کل، در مسابقات سازمان تبلیغات و مدهامتان در حفظ ۱۵ جزء مقام اول، در حفظ کل مدهامتان مقام سوم و در مسابقات بسیج رتبه دوم را کسب کردم.

از فعالیت شغلی کنونی تان برای ما بگویید.

هم اکنون به عنوان مدرس تجوید و صوت و لحن و مشاور، هم در مراکز شبانه روزی حفظ یکساله و هم در حوزه علمیه قرآن محور امام صادق (ع) مشغول به فعالیت هستم.

با توجه به این که شما در مراکز شبانه روزی حفظ یکساله موفق به حفظ کل قرآن شده اید و اکنون نیز در همین مراکز تدریس می کنید لطفاً کمی در مورد این شیوه حفظ برای ما توضیح بدهید.

این شیوه حفظ هم، مانند شیوه های دیگر حفظ دارای مزایا و معایب مربوط به خود است. یکی از معایبی که به این روش وارد است عدم امکان ورود عموم افراد به این دوره است، چون این دوره به صورت فشرده و منسجم برگزار میشود تنها داوطلبان با استعدادهای ویژه و پشتکار زیاد قادر به ورود به این دوره می باشند. مورد دیگری که با توجه به فشردگی برنامه ها وجود دارد این است که اکثر حافظان این مراکز از لحاظ تسلط در بخش حسن حفظ، تجوید، صوت و لحن و تفسیر در حد متوسط و حداکثر عالی می باشند و فارغ التحفیظان این مراکز می بایست پس از اتمام دوره حفظ، مرور خود را با جدیت ادامه دهند و در مباحث صوت و لحن و تجوید، تلاوت خود را ارتقا ببخشند تا بتوانند در عرصه مسابقات عرض اندام کنند. اما این مراکز جهت دانش آموزان، دانشجویان و افراد شاغل مزیت بسیار زیادی دارد چرا که وقت کمتری نسبت به روش های دیگر حفظ می برد و تاکنون شاهد درخشش بسیاری از حفاظ این مراکز در مسابقات و عرصه های فرهنگی کشور بوده ایم. لذا تسلط یا عدم تسلط حفاظ بر محفوظات و امور فنی تلاوت بیشتر به پشتکار و تلاش خود حفاظ بر می گردد، چه این که در مسابقات افراد بسیاری را دیده ایم که با همین روش یکساله حفظ کرده اند و موفقیت هم کسب نموده اند.  البته مؤسسه بیت الاحزان از سال جاری اقدام به برگزاری مستمر کلاسهای تفسیر و تجوید قرآن کریم در طول سال جهت حفاظ مراکز یکساله نموده است که امید می رود با برگزاری این کلاسها، سطح محفوظات و تجوید قرآن آموزان نسبت به قبل بهبود یابد.

با خبر شدیم که همسر شما هم حافظ کل قرآن کریم می باشند. ایشان هم در مؤسسه بیت الاحزان حافظ شدند؟

بله – خانم حسین زاده در سال ۸۳ در بیت الاحزان حافظ کل قرآن کریم شده اند و در سال گذشته در رشته حفظ ۲۰ جزء مسابقات سراسری رتبه ممتاز را بدست آوردند. ایشان در مسابقات دانشجویان هم رتبه اول حفظ ۲۰ جزء را کسب کرده اند و چندین مقام دیگر نیز در مسابقات دیگر به دست آورده اند.

حضور ایشان در موفقیت شما چه تأثیری داشته است؟

من علاوه بر مرور شخصی که جهت مسابقات داشتم پس از پایان مسابقات قرآن ارومیه در سال قبل، به مدت یک سال تمام جهت آمادگی بیشتر در مسابقات با همسرم مباحثه داشتیم و هم اکنون نیز روزانه یک جزء مباحثه به صورت مرور و پرسش و پاسخ داریم و این دو عامل سبب تقویت محفوظات من و کسب رتبه ممتاز در مسابقات گردید. در واقع وقتی جو منزل، جو قرآنی باشد قطعاً باعث پیشرفت خواهد شد.

از برکات حفظ و مأنوس بودن با قرآن کریم در زندگی شخصیتان بفرمایید.

همین که فضای خانه، فضای قرآنی هست خیلی از مسائل و مشکلات خانوادگی مرتفع می گردد. اختلافات در زندگی مشترک یک امر طبیعی است، اما همین مأنوس بودن با قرآن کریم باعث به حداقل رسیدن اختلافات و حل بسیاری از مشکلات با تمسک به کلام وحی میسر می گردد. معنویت خود انسان بیشتر می شود و بر روی فرزند هم تأثیر مثبت می گذارد و همین که انسان فرزند خود را در مسیر قرآن پیش می برد خود بزرگترین کار فرهنگی است.

در سال جاری شاهد برگزاری مسابقات به سبک و سیاق جدیدی بودیم. این سبک جدید و فضای مسابقات امسال را چگونه ارزیابی می کنید؟

جو مسابقات امسال خیلی با سال های قبل فرق می کرد. سطح مسابقات بسیار بالا بود و همه حفاظ آماده و مسلط بر محفوظات و مرتلان خیلی خوبی بودند. مسابقات امسال ۲ مرحله داشت که مرحله مقدماتی حدود ۴۰ روز پیش در قم بین حدود ۶۰ نفر از برترین حافظان کل کشور برگزار شد. در این مرحله ۳ سؤال ۱ صفحه ای از حافظان مطرح شد و از این بین ۱۵ نفر برتر راهی مرحله نهایی مسابقات شدند که چند روز قبل در اراک برگزار شد. این ۴۰ روز فاصله بین ۲ مرحله فرصت مناسبی بود تا حفاظ به ارتقای حسن حفظ و توان فنی خود بپردازند و سطح مسابقات مرحله نهایی بسیار بالا بود.

مرحله نهایی در ۲ بخش برگزار شد که یکی حفظ استقامتی شامل ۳ سؤال ۳ صفحه ای بود و در هتل محل اسکان برگزار شد. بخش استقامتی واقعا خیلی دشوار بود و توان زیادی از حافظ می گرفت و بدون در نظر گرفتن نکات فنی تجوید و صوت و لحن تنها نمره حسن حفظ منظور می شد.

در بخش آیات مشابه که در صحن اصلی مسابقات برگزار شد ۲ سؤال ۲ صفحه ای از حافظ مطرح می شد و با توجه به آیات انتخاب شده بسیار سخت و دشوار بود و در این مرحله نکات فنی تجوید و صوت و لحن و وقف و ابتدا هم منظور می شد.

سطح فنی مسابقات و کیفیت تلاوت رقبا را چگونه دیدید؟

سیستم جدید مسابقات باعث بالا رفتن سطح مسابقات شده بود و در بخش حسن حفظ تقریبا همه شرکت کنندگان بدون اشتباه تلاوت می کردند و رقابت ها بیشتر در ترتیل و بخش فنی اجرا بود. در بالا بودن سطح تلاوت ها همین بس که سال گذشته امتیازات بالای ۹۳ را به عنوان رتبه ممتاز معرفی کردند ولی امسال امتیاز ۹۳ در سطح شایسته تقدیر نیز قرار نگرفت و اختلاف امتیازات بسیار کم بود.

به نظر شما تغییراتی که در بحث اجرای مسابقات صورت گرفته بود تا چه اندازه به رعایت عدالت نزدیک بود و چه نقاط قوت و ضعفی داشت؟

این تغییرات باعث شده بود جو مسابقات بسیار سنگین شود و مخصوصا در بخش استقامتی فشار زیادی به حافظان وارد می شد و البته هدف از این بخش سنجش دقیق حافظان از لحاظ حسن حفظ بود و حافظان در واقع از هفت خوان رستم عبور می کردند تا عیار واقعی حفظشان مشخص گردد. به نظر من این که با افزودن بخش استقامتی و اعطای ضریب بیشتر به این بخش بنا را بر حسن حفظ گذاشته بودند به هدف اصلی مسابقات که سنجش صحت حفظ حافظان است نزدیک تر بود و نسبت به دوره های قبل قدمی رو به جلو بود. حذف قرنطینه نیز از دیگر نکات مثبت مسابقات امسال بود و مسابقات را به عدالت نزدیک تر کرد چرا که قرنطینه فی نفسه استرس زا است و مخصوصا نفر آخری که تلاوت می کند از استرس بیشتری نسبت به نفر اول برخوردار می گردد. ولی در این مسابقات هر کس زمان تلاوتش مشخص بود و خستگی از این لحاظ نداشت و نیازی هم به قرنطینه نیست.

این دوره از مسابقات بیشتر بر روی پوشش رسانه ای متمرکز بود و نسبت به سالهای قبل که بر حضور مخاطب در سالن تأکید می شد کاملا متفاوت بود. شما کدام شیوه را می پسندید؟

این شیوه به دلیل کم کردن استرس متسابقان اتخاذ شده بود و بنا بود تا با ایجاد یک فضای صمیمی و جشنواره ای فشار و نگرانی را از روی دوش حافظان بردارند که به عقیده من تا حدود زیادی در این امر موفق بود. از طرف دیگر در سالهای گذشته با کاهش استقبال مخاطبین در سالن مسابقات روبرو بودیم که پخش زنده مسابقات از تلویزیون ابتکار خوبی بود که باعث شده بود همه علاقمندان بتوانند مسابقات را پیگیری کنند. هدف مسابقات هم این نیست که حافظ با استرس خیلی زیاد در مسابقات حاضر شود و فشار زیادی را جهت کسب رتبه تحمل کند.

پس معتقدید شیوه جدید مسابقات استرس را کاهش داده بود؟

البته نفس مسابقه استرس زا هست ولی با توجه به این که در این دوره از مسابقات مرحله نیمه نهایی حذف شد و بین مرحله مقدماتی و فینال فاصله خوبی بود در کاهش استرس نقش داشت و سطح مسابقات را بالاتر برد.

مزایایی که جهت رتبه های برتر مسابقات در نظر گرفته می شود به نظر شما چگونه است؟

متأسفانه بسیار ضعیف است. انتقادی که به نهادهای قرآنی و مخصوصاً برگزار کنندگان این مسابقات وارد هست این است که علیرغم هزینه های بسیاری که جهت تدارکات و تشریفات این مسابقه صورت می گیرد متأسفانه هنگام تقدیر از نفرات برتر تنها بضاعت مزجاتی در نظر می گیرند و چندان تناسبی بین هزینه های انجام شده و میزان هدایا دیده نمی شود. چه اشکالی دارد که مقداری در هزینه های بسیار زیاد برگزاری صرفه جویی شود و کمی به جوایز نفرات برتر اضافه کنند؟

داوری های مسابقات چه طور بود؟

در دوره جاری ۱۷ نفر داور در فضای سالن برگزاری مسابقات حضور داشتند که برای هر بخش ۳ داور در نظر گرفته شده بود که قطعاً باعث کاهش قابل ملاحظه اشتباهات شده بود و اصطلاحاً حق به حقدار می رسد.

خاطره ای هم از مسابقات دارید؟

فشار بسیار زیاد و تب و تاب تمام تمرکز ما را متوجه مسابقه کرده بود و چندان به بحث های جانبی توجهی نداشتیم. مخصوصاً خود من که با توجه به سطح توقعات بالا و البته به حق دوستانم در مؤسسه بیت الاحزان فشار زیادی بر من وارد شد که خوشبختانه موفق شدم رتبه ممتاز را کسب کنم و  لحظه اعلام اسم من به عنوان رتبه ممتاز یکی از خاطرات شیرین بنده بود.

میزبانی اراک را چه طور دیدید؟

همه چیز عالی بود و واقعا سنگ تمام گذاشتند و چه از لحاظ اسکان، تغذیه، تشریفات و برگزاری مسابقات واقعاً شرایط مطلوبی بود.

با توجه به سیستم جدید اعلام رتبه ها، به دلیل اختلاف اندک نمرات نفرات برتر، رتبه ها را به صورت کیفی اعلام می کنند و افراد با نمره های نزدیک به هم را در یک رتبه دسته بندی می کنند. در این مسابقات شاهد بودیم تنها رتبه اول را جهت حضور در مسابقات بین المللی تهران معرفی کردند. آیا جهت شما نیز امتیاز خاصی تعلق گرفته است؟

متأسفانه خیر- با توجه به توانمندی بسیار حافظان کشور و نزدیک بودن سطوح حافظان، واقعاً چه لزومی دارد که هر سال تنها یک نفر ار به مسابقات بین المللی اعزام کنند؟ در شیوه کنونی مسابقات شبیه یک قیف است که تعداد بسیاری به آن وارد می شوند ولی در نهایت تنها یک نفر خروجی شاهد هستیم. من پیشنهاد میکنم هر سه نفر ممتاز را به مسابقات بین المللی تهران اعزام کنند. چه اشکالی دارد سه نفری که طبق اعلام داوران محترم در سطح امتیازی بسیار نزدیکی هستند به عنوان نمایندگان ایران در مسابقات حاضر شوند؟ حافظانی که موفق نشده اند به مسابقات بین المللی راه پیدا کنند می بایست باز هم یک سال وقت و انرژی خود را صرف کنند تا در مسابقات به مقام اول برسند که چندان مطلوب نیست.

اشتراک در
اطلاع از
0 نظر
بازخوردهای انلاین
مشاهده تمامی نظرات