خادم برگزیده قرآنی با اشاره به راه‌اندازی رشته حفظ قرآن برای تربیت طلاب علاقه‌مند در حوزه علمیه امام صادق (ع) گفت: حفظ قرآن توسط طلبه‌ها یکی از راه‌های پویایی حوزه‌های علمیه است.

 

حجت الاسلام علیرضا شاهسونی به خبرنگار معارف ایرنا گفت: موضوع حفظ قرآن کمتر در حوزه‌های علمیه شیعه مورد توجه واقع می شود و حتی ممکن است یک طلبه به درجه اجتهاد برسد درحالی که مراجعه کمی به قرآن دارد و این نقیصه باید در حوزه های علمیه مرتفع شود.

وی با اشاره به اجرای طرحی در حوزه علمیه قرآنی امام صادق (ع) اظهار کرد: طلاب علاقه‌مند طی سه سال به صورت منسجم قرآن را در سال های اول و دوم در کنار تحصیل علوم حوزوی و هر سال پنج جزء را حفظ می کنند و در سال سوم ۲۰ جزء باقی مانده را به خاطر می سپارند. یعنی سال سوم روازنه یک و نیم صفحه از قرآن را حفظ می کنند. البته این طلاب در سال سوم یک سال مرخصی تحصیلی می گیرند. یعنی درس حوزوی نمی خوانند و فقط در کلاس های تجزیه و ترکیب قرآن و حفظ شرکت می کنند.

حوزه علمیه امام صادق (ع) در استان فارس به صورت شبانه روزی است و طلاب از خوابگاه نیز برخوردار می شوند. امسال چهارمین سالی است که این طرح اجرا می شود و بیش از ۵۰ طلبه در پایه های دوم تا چهارم تحصیل می کنند که ۱۲ نفر اخیرا شروع به حفظ قرآن کرده اند.

شاهسونی ادامه داد: در حدود ۳۰ نفر از طلابی که در این طرح شرکت کردند موفق به حفظ حداقل ۲۰ جزء از قرآن شده اند و ۱۰ طلبه نیز تاکنون موفق به حفظ کل قرآن شده اند. البته با شیوع ویروس کرونا و تعطیلی حوزه های علمیه مشکلاتی بوجود آمده است ولی امیدواریم بتوانیم این طرح را از شهریور و ابتدای سال تحصیلی جدید حوزه ادامه دهیم و یا به صورت مجازی آن را دنبال کنیم.

این حافظ کل قرآن برگزاری کلاس های حوزه را منوط به اعلام ستاد کرونا و مرکز مدیریت حوزه های علمیه استان فارس دانست و افزود: اکنون در حال ثبت نام هستیم. بیشتر طلبه هایی که در این طرح شرکت کرده اند، از شهرهای استان فارس و استان های همجوار هستند. البته تعدادی از آنها از استان های خوزستان، یزد و تهران هستند.

شاهسونی درباره برگزاری کلاس های حفظ قرآن در حوزه های علمیه گفت: شاید بتوان گفت در حدود ۲۰ حوزه در سراسر کشور وجود دارد که برخی طلبه های آن به حفظ قرآن می پردازند که معمولا این برنامه ها در تابستان ها به مدت شش سال طول می کشد ولی در حوزه علمیه امام صادق (ع) طلاب طی سه سال قرآن را حفظ می کنند و برنامه هایی نیز بعد از سه سال داریم که طلاب به تثبیت محفوظات خود می پردازند.

مدیرعامل موسسه بیت الاحزان با اشاره به ویژگی طلاب حافظ قرآن گفت: حفظ قرآن باعث نورانیت قلب انسان می شود و در زندگی انسان تاثیر بسیار خوبی دارد، حتی برخی از بزرگان و علمای سابق مانند شهید ثانی معتقد بودند که یک طلبه قبل از فراگیری ادبیات عرب باید ابتدا به حفظ قرآن بپردازد.

عضو هیئت مدیره اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت کشور اضافه کرد: از طرف دیگر حفظ قرآن باعث تقویت حافظه طلاب می شود تا درس های حوزه را به خوبی فرا گیرند و با توجه به این که در بسیاری از متون درس های حوزه، آیات قرآن مطرح است، حفظ قرآن باعث می شود تا طلاب مطالب درسی را بهتر درک کنند.

شاهسونی درباره حفظ موضوعی آیات قرآن گفت: درحفظ قرآن تعدادی از آیات را حفظ می کنیم که این روش ممکن است برای برخی افراد مناسب باشد ولی بهتر این است که انسان به تمام قرآن احاطه داشته باشد و این احاطه با حفظ کل قرآن ممکن است. البته می توان گفت اگر در آیات قرآن تامل کنیم، می بینیم که همه آیات، کاربردی هستند.

وی یکی از ویژگی های حوزه علمیه امام صادق (ع) را آموزش زبان خارجی دانست و گفت: طلاب بعد از حفظ قرآن و یادگیری تجوید، از سال چهارم به آموزش یکی از زبان های انگلیسی یا عربی می پردازند؛ به گونه ای که پس از شش سال علاوه بر حفظ کل قرآن به یک زبان خارجی نیز تسلط دارند که این طرح از سال آینده آغاز می شود.

شاهسونی در پایان گفت: برادران طلبه بین ۱۴ تا ۱۷ سال تا پایان مرداد می توانند با مراجعه به پایگاه اطلاع رسانی موسسه بیت الاحزان حضرت زهرا (س) در این طرح ثبت نام کنند.

اشتراک در
اطلاع از
0 نظر
بازخوردهای انلاین
مشاهده تمامی نظرات