حفظ قرآن در روستایی محروم و دور افتاده؛روستای ریزآب از توابع بخش قطرویه شهرستان نی ریز در 200 کیلومتری جنوب شرق فارس قرار دارد که در آنجا خانواده ای با همت بلند از طریق مؤسسه قرآنی- فرهنگی بیت الاحزانئ حضرت زهرا (س) به حفظ کل قرآن کریم روی آورده اند.«یوسف» فرزند بزرگ خانواده یار‌احمدی است که با تربیت ۸ فرزند حافظ قرآن، جمعی نورانی را در خانه و خانواده خود فراهم کرده‌اند؛ روایت یوسف از خانواده‌اش، خودش و شرطی که برای ازدواج با همسرش گذاشته، شنیدنی است.

 

خانواده «یاراحمدی» صاحب هشت فرزند است که همه آنها به حفظ قرآن کریم روی آورده و همه فرزندان این خانواده حافظ قرآن هستند.

این افراد با حضور در مؤسسه بیت‌الاحزان حضرت «زهرا(س)» به حفظ قرآن پرداخته و تاکنون پنج فرزند این خانواده حافظ کل، دو فرزند حافظ ۱۷ جزء و فرزند کوچک خانواده که تنها ۵ سال دارد جزء ۳۰ قرآن کریم را حفظ است.

این خانواده چندی پیش با حضور در شبکه استانی فارس به عنوان یک خانواده قرآنی به مردم معرفی شدند و در این فیلم افراد این خانواده به صورت اجمالی به معرفی خود پرداخته‌اند.

به منظور آشنایی بیشتر با این خانواده قرآنی دقایقی را با «یوسف یار‌احمدی» فرزند ارشد این خانواده به گفت‌وگو نشستیم.

خود را معرفی کنید؟

یوسف یاراحمدی هستم، متولد ۱۳۶۶، تحصیلات را تا مقطع پیش‌دانشگاهی ادامه دادم و پس از آن وارد حوزه علمیه شدم، الان هم در پایه ۶ حوزه مشغول تحصیل هستم.

چه شد به سمت حفظ قرآن رفتید؟

سال اول حوزه علمیه را که خواندم توسط برخی از دوستان به حفظ قرآن کریم علاقه‌مند شدم اما فکر می‌کردم که حفظ کار سختی است تا اینکه متوجه شدم مؤسسه‌ای با نام بیت‌الاحزان ظرف مدت یکسال افراد را حفاظ کل قرآن می‌کند بلافاصله در یکی از مدارس شبانه‌روزی نام‌نویسی کردم و پس از گذراندن آزمون‌های ورودی، حفظ قرآن را در مدرسه شبانه‌روزی مؤسسه بیت‌الاحزان آغاز کردم.

هفت برادر و یک خواهر حافظ قرآن/ برادر بزرگ الگوی بقیه فرزندان

کمی از خانواده قرآنی یاراحمدی بگویید؟

ما هفت برادر و یک خواهر هستیم که همگی برادران و خواهرم پس از من به سمت حفظ قرآن آمدند.

سه برادرم به نام‌های علی، حمید و محمد به همراه تنها خواهرم فاطمه حافظ کل قرآن هستند، دو برادر دیگرم به نام‌های حسن و حسین مشغول حفظ هستند و تاکنون موفق به حفظ ۱۷ جزء از قرآن کریم شده‌اند.

فرزند آخر خانواده ما بنیامین نام دارد وی کودکی ۵ ساله است و با کمک پدرم حفظ قرآن را آغاز کرده و اکنون تا حدودی جزء ۳۰ قرآن کریم را حفظ است.

خواهر و برادران خود را بیشتر معرفی کنید و بگویید چه شد همگی آنها پس از شما به سمت حفظ قرآن کریم آمدند؟

هنگامی که من تصمیم به حفظ قرآن گرفتم یکی از برادرانم به نام حمید دیپلم ریاضی گرفته بود، به وی پیشنهاد دادم تا همراه با من به مدرسه شبانه‌روزی حفظ بیاید، او هم پذیزفت و ما با هم کار حفظ را در مدرسه شبانه‌روزی بیت‌الاحزان آغاز کردیم.

حدود دو هفته از آغاز دوره ما در مدرسه شبانه‌روزی حفظ گذشته بود که خانواده برای ملاقاتمان آمدند همانجا ما به این فکر افتادیم که دو برادر دیگرم هم به مدرسه شبانه‌روزی بیایند و همه ما با هم حفظ قرآن را آغاز کنیم.

ما با هم دو سال، دو سال اختلاف سنی داریم و پس از آغاز دوره شبانه‌روزی حفظ همه با هم کار حفظ را آغازکردیم، اما برادرم علی در نیمه راه کار را رها کرد، زیرا مشمول خدمت سربازی شده بود، اما من به همراه دو برادر دیگرم یعنی حمید و محمد پس از پایان دوره یک ساله، موفق به حفظ قرآن کریم شدیم.

شما به آنها پیشنهاد دادید که به سمت حفظ قرآن بیایند؟

همانطور که گفتم در آغاز دوره شبانه‌روزی حفظ خانواده به ملاقات من و حمید آمدند، در همان ملاقات پدرم به دو برادر دیگرم هم پیشنهاد داد که شما هم به مدرسه شبانه‌روزی بروید و مانند برادران‌ دیگر قرآن را حفظ کنید.

در ابتدا این کار میسر نشد زیرا دو برادر دیگرم باید ابتدا در مدرسه نام‌نویسی می‌کردند و پس از گذراندن آزمون‌های ورودی کار را در مدرسه آغاز می‌کردند، اما از آنجایی که خواست خدا بود، ما با مسئولان مؤسسه صحبت کردیم و آنها هم پذیرفتند سه برادرم در کنار من به حفظ قرآن بپردازند.

گفتید یکی از برادران به نام علی در نیمه راه کار را رها کرد، وی چگونه حافظ قرآن شد؟

برادرم علی در نیمه راه مشمول خدمت سربازی شد و مجبور به ترک مدرسه شبانه‌روزی حفظ شد، اما وی پس از پایان خدمت مجدداً ادامه حفظ قرآن را آغاز کرد و پس از مدتی حافظ کل قرآن شد.

برادرانم در حوزه علمیه و خواهرم دانشجوی کارشناسی ارشد است

برادران شما اکنون چه می‌کنند؟

هر سه برادرم، علی، حمید و محمد در حال حاضر در حوزه علمیه قم مشغول تحصیل هستند.

از خواهرتان بگویید که چگونه حافظ کل قرآن شد

پس از اینکه ما چهار برادر کل حفظ را در مدرسه شبانه‌روزی حفظ آغاز کردیم خانواده مرتب به ملاقات ما می‌آمدند، در یکی از این ملاقات‌ها من به خواهرم پیشنهاد کردم که وی هم در مدرسه شبانه‌روزی خواهران نام‌نویسی کند، اما این پیشنهاد مورد مخالفت شدید مادرم واقع شد، گویا وی طاقت دوری خواهرم را نداشت اما من دو سال بعد به هر ترتیبی بود وی را در مدرسه شبانه‌روزی نام‌نویسی کردم و اکنون خواهرم حافظ کل قرآن است.

خواهرتان اکنون چه می‌کند؟

خواهرم فاطمه پس از حفظ کل قرآن در آزمون‌های اعطای مدرک تحصیلی به حفاظ شرکت کرد و با موفقیت در این آزمون مدرک کارشناسی خود را در رشته علوم قرآن اخذ کرد، وی هم‌اکنون دانشجوی همین رشته در مقطع کارشناسی ارشد در مهریز یزد است.

دو برادر دیگرم تیر‌ماه ۱۳۹۳ حافظ کل قرآن می‌شوند

از دو برادر دیگرتان حسن و حسین بگویید

حسن متولد ۱۳۸۱ و حسین متولد ۱۳۷۷ است، پس از ما این دو برادر علاقه‌مند به حفظ قرآن شدند، اما پیشنهاد من این بود که آنها در منزل به حفظ قران بپردازند خود من مرتب به آنها سرکشی کرده و محفوظاتشان را دنبال می‌کنم، همچنین برنامه آنها درست همزمان با مدارس شبانه‌روزی است و آنها تاکنون مانند دانش‌آموزان مدرسه شبانه‌روزی ۱۷ جزء قرآن کریم را حفظ کرده‌اند.

این دوره تیرماه سال آینده به پایان می‌رسد و اگر خدا بخواهد حدود ۶ ماه دیگر آنها هم حافظ کل قرآن می‌شوند.

گفتید یک برادر کوچک هم دارید از او هم بگویید؟

فرزند آخر خانواده ما بنیامین نام دارد وی اکنون ۵ ساله است اما استعداد خوبی در یادگیری آیات قرآن دارد و با کمک پدرم و با وجود سن کم تا حدودی جزء ۳۰ قرآن کریم را حفظ شده است، بنیامین علاقه‌مند به حفظ است و فکر می‌کنم در آینده‌ای نزدیک حفظ قرآن را به پایان برساند.

با همسرم قرار گذاشتم ابتدا حافظ قرآن شود سپس زندگی را آغاز کنیم

متأهل هستید؟

بله، البته من حدود یک سال و نیم است که عقد کرده‌ام اما هنوز زندگی مشترک را آغاز نکرده‌ایم، زیرا من از همان ابتدا با همسرم قرار گذاشتم که ابتدا وی کل قرآن راحفظ کند سپس ازدواج کنیم او هم پذیرفت و اکنون با طرح‌های مدارس شبانه‌روزی پیش می‌رود و تاکنون ۱۷ جزء قرآن را حفظ کرده است، همچنین سایر برادران و خواهرم مجرد هستند.

هم تحصیل می‌کنم هم تدریس

در حال حاضر مشغول تحصیل هستید؟

کار اصلی من تدریس در مدرسه شبانه‌روزی محمدآباد است، اما در کنار تدریس به صورت غیرحضوری دروس حوزوی را هم ادامه می‌دهم، امتحانات را هم به استهبان انتقال داده‌ام، همچنین از لوح‌های فشرده آموزشی استفاده می‌کنم و اگر مشکلی داشته باشم از اساتید حاضر در استهبان استفاده می‌کنم.

پدر و مادر شما هم حافظ قرآن هستند؟

پدرم از همان جوانی همواره در جلسات قرآن حضور می‌یافت و شاید دلیل اصلی گرایش ما به قرآن و معارف «اهل‌بیت(ع)» تشویق‌های این عزیزان باشد. آنها حافظ کل قرآن نیستند، اما همواره در جلسات قرآن حضور دارند، همچنین پدرم به صورت پراکنده بسیاری از آیات قرآن را حفظ است زیرا هنگامی که ما قرآن می‌خواندیم پدرم فوراً ادامه آیات را می‌خواند.

نظر شما درباره مؤسسه بیت‌الاحزان و شخص حجت‌الاسلام شاهسونی چیست؟

این مؤسسه علاقه‌مندان را از جای جای ایران اسلامی جذب و پس از تربیت، آنها را به شهر و دیار خود می‌فرستد تا این راه را در دیار خود ادامه داده و به ترویج قرآن کریم بپردازند، این افراد پس از تربیت در مؤسسه مانند چراغ به هدایت همشهری‌های خود می‌پردازند.

من در هیچ جا چنین فضا و معنویتی که در شعب مؤسسه وجود دارد ندیده‌ام و علت این موضوع هم اخلاص و عشق به قرآن و «اهل‌بیت(ع)» است.

درباره حجت‌الاسلام شاهسونی باید بگویم اگر از من بپرسند یک نفر را مثال بزنید که خالصانه به ساحت قرآن کریم و حضرت «زهرا(س)» و «اهل‌بیت(ع)» خدمت می‌کند می‌گویم حجت‌الاسلام شاهسونی، وی همه زندگی خود را وقف قرآن کریم کرده است.

در پایان حرف دیگری دارید؟

از همه مردم و خیران، درخواست می‌کنم که به مؤسساتی مانند بیت‌الاحزان کمک کنند و همانگونه که مدرسه می‌سازند در ساخت مدارس حفظ قرآن هم سهیم باشند، زیرا این‌گونه کارها به جز برکت دنیوی اجر اخروی هم دارد و ثوابش تا سال‌های سال پس از مرگ به خیّر می‌رسد.

در یک مدرسه شبانه‌روزی ۴۰ نفره هر قرآن‌آموز روزانه ۵ جزء قرآن می‌خواند و در جمع روزانه ۷ بار کل قرآن ختم می‌شود، حال اگر کسی در ساخت این مدارس سهیم باشد، همیشه از ثواب این قرآن خواندن‌ها بهره می‌برد.

اشتراک در
اطلاع از
0 نظر
بازخوردهای انلاین
مشاهده تمامی نظرات