حافظ ممتاز قرآن با اشاره به ضرورت توجه به برترین‌های مسابقات سراسری قرآن و اعطای تسهیلات برای آن‌ها، گفت: برترین‌های مسابقات سراسری قرآن برای شناسایی استعدادهای برتر قرآنی از حضور در رقابت‌های ملی کناره‌گیری کنند.

به گزارش خبرنگار فعالیت‌های قرآنی خبرگزاری فارس، «مجتبی فردفانی» حافظ ممتاز قرآن کریم، سال ۱۳۷۰ در خانواده‌ای مذهبی در شهرستان گراش استان فارس متولد شد. وی از دوران کودکی با تشویق خانواده به سمت فعالیت‌‌های قرآنی می‌رود.

فردفانی پس از حضور در محافل مختلف قرآنی به واسطه دوستانش با مؤسسه قرآنی- فرهنگی بیت‌الاحزان حضرت زهرا (سلام الله علیها) آشنا شده و به استهبان می‌ر‌ود و در مدت یک سال در مدرسه شبانه روزی بیت الاحزان موفق به حفظ کل قرآن می‌شود.

وی امسال در سی‌هشتمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم موفق به کسب رتبه ممتاز شد که در ادامه مشروح گفت‌وگوی فارس با این حافظ ممتاز قرآن کریم را می‌خوانیم.

چگونه وارد عرصه فعالیت‌های قرآنی شدید؟

از کودکی به فعالیت‌های قرآنی علاقه زیادی داشتم و به حضور در مسجد هم توجه می‌کردم تا اینکه ابتدا به تلاوت قرآن علاقه‌مند شدم و پس از یادگیری فنون تلاوت به صورت مقدماتی به تشویق دوستانم که از قاریان توانمند استان بودند به سمت حفظ قرآن رفتم تا اینکه در ۱۶ سالگی یعنی ۱۳۸۵ پس از گذراندن دوم دبیرستان به همراه ۴ نفر از دوستانم از گراش به شهرستان استهبان رفتیم و در مؤسسه بیت‌الاحزان حضرت زهرا (سلام الله علیها) حفظ تخصصی کل قرآن را آغاز کردیم.

البته برای حضور در مؤسسه بیت‌الاحزان حضرت زهرا (سلام الله علیها) مدرسه را یک سال رها کردم چون در برهه‌ای از زمان، حفظ قرآن مهم‌ترین هدفم شده بود به همین جهت فقط به حفظ فکر می‌کردم. با وجود اینکه رشته ریاضی را انتخاب کرده بودم اما پس از حفظ قرآن فقط می‌خواستم در راه توسعه فعالیت‌های قرآنی گام بردارم و بر همین اساس در کنکور هم به جای انتخاب رشته‌های فنی، رشته فنون قرائت، تلاوت و کتابت قرآن را انتخاب کردم و به لطف خداوند در اولین انتخابم که همین رشته در مشهد مقدس بود، پذیرفته شدم.

حفظ قرآن مشکلی در روند تحصیلی شما به وجود نیاورد؟

حفظ قرآن هیچ‌گونه خللی در تحصیلم نداشت بلکه حافظه‌ام را قوی‌تر و مرا مصمم‌ به فعالیت‌های دینی کرد به همین دلیل فکر می‌کنم در آن برهه بهترین تصمیم زندگی‌ام را گرفتم که به سمت حفظ قرآن رفتم چرا که اگر آن موقع قرآن را حفظ نمی‌کردم شاید هیچ‌وقت دیگر فرصت لازم را برای حفظ نداشتم و نمی‌توانستم پیشرفت چندانی هم کنم.

تمامی آیات و سوره‌های قرآن را در مؤسسه بیت الاحزان حفظ کردید؟

بله؛ یک سال در مؤسسه بیت‌الاحزان بودم و موفق به حفظ کل قرآن کریم شدم. البته به نظر من حفظ قرآن یک‌ساله نیاز به آمادگی، پشتکار، استعداد و شرایط شغلی افراد دارد، در کنار این‌ها علاقه و انگیزه هم لازم است. اگر فردی چنین توانمندی در خود می‌بیند باید اقدام کند در غیر این صورت در ابتدا بهتر است آمادگی حفظ را کسب کند و بعد به سمت حفظ تخصصی قرآن کریم رود.

شما با چه هدف و انگیزه‌ای به سمت حفظ تخصصی قرآن کریم رفتید؟

وقتی دوران مدرسه را طی می‌کردم با تشویق دوستانم به سمت حفظ رفتم و هیچ انگیزه خاصی نداشتم تا اینکه اواسط حفظ تغییراتی در وجودم حس کردم به طوری که حتی هر روز مشتاق‌تر از قبل بودم تا بتوانم کل آیات الهی را حفظ کنم و با کلام وحی انس داشته باشم.

از نقش مسابقات و رقابت‌های قرآنی در پیشرفت خود بگویید.

وقتی حفظ قرآن را به اتمام رساندم در مسابقات قرآنی مختلفی شرکت کردم تا جایی که حتی به یاد دارم گاهی با شکست هم مواجه می‌شدم به طوری که هیچ رتبه‌ای کسب نمی‌کردم اما همین شکست‌ها مرا تشویق کرد تا حفظ خود را تثبیت کنم و همواره آیات الهی را مرور و تکرار کنم تا ملکه ذهنم شود.

درست است؛ مسابقات مهم‌ترین دلیل پیشرفتم در عرصه حفظ قرآن کریم بود یعنی محرکی به حساب می‌آمد که مرا همواره تشویق به تثبیت و مرور می‌کرد.

شما سال های گذشته هم در مسابقات سراسری قرآن کریم شرکت کرده بودید؛ به نظر شما رقابت‌های امسال چه تفاوت‌هایی با سال‌های گذشته داشت؟

سال ۱۳۹۰ برای نخستین بار در مسابقات سراسری قرآن کریم شرکت کردم البته در آن سال رتبه‌ای نیاوردم اما سال بعد یعنی ۱۳۹۱ در رشته حفظ ۲۰ جزء مقام دوم و سال ۱۳۹۲ رتبه نخست را کسب کردم و در نهایت امسال در سی‌وهشتمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم موفق به کسب رتبه ممتاز شدم.

امسال تغییراتی در مسابقات سراسری قرآن کریم ایجاد شد که در مواردی خوب و در مواردی با ضعف‌هایی روبرو شدیم که البته با توجه به اینکه تجربه اول بود چندان غیر قابل پیش‌بینی هم نبود اما امیدواریم این تغییرات به ضرر برگزیدگان این رقابت‌ها تمام نشود بلکه زمینه‌ای برای حضور بیشتر آن‌ها در جامعه را فراهم آورد.

فکر می‌کردید رتبه ممتاز را کسب کنید؟

برای برتری همه تلاشم را کرده بودم به طوری که با وجود مشغله درسی مرور محفوظات را رها نکردم تا جایی که هر روز زمان زیادی را به مرور محفوظات و تمرین اختصاص می‌دادم تا بتوانم در این رقابت‌ها موفق شوم.

البته این موفقیتم را مدیون لطف و توجه امام رضا (علیه السلام) هستم چرا که با عنایت ایشان من به مشهد آمدم و توانستم از اساتید مختلف بهره بگیرم و به این جایگاه برسم.

به نظر شما نقاط ضعف و قوت این رقابت‌ها چه بود؟

 امسال اولین بر بود که در رشته حفظ کل شرکت می‌کردم. به نظرم سطح مسابقات خیلی بالا بود به ویژه در مرحله فینال همه خوب محفوظات خود را ارائه دادند اما مهم این بود که هیچ‌کدام از ما با وجود اینکه در قرنطینه بودیم استرس خاصی نداشتیم. البته در مرحله نیمه نهایی بیشتر شرکت‌کنندگان در رشته حفظ استرس داشتند چون باید از بین همه شرکت‌کنندگان نهایت ۱۰ نفر به فینال راه یابند.

سطح‌بندی مسابقات سراسری قرآن را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ از چنین روندی رضایت دارید؟

کار خوبی است اما بهتر بود برای توسعه توانمندی‌های شرکت‌کنندگان طوری عمل می‌شد که هر شرکت کننده‌ای سطح خود را بداند تا بتواند با برنامه‌‌ریزی برای سال آینده تمرین کند اما این اقدام صورت نگرفت و تنها نفرات برتری که به فینال راه یافتند سطح‌بندی شدند در صورتی که ما توقع داشتیم حداقل افرادی که به مرحله نیمه نهایی رفتند هم سطح‌بندی می‌شدند.

مشخص نبودن سرنوشت اعزام‌ها نیز یکی از ضعف‌های این دوره از رقابت‌ها است. پیش از برگزاری مسابقات اعلام شد که اعزام به مسابقات بین‌المللی در اردوی آموزشی مشخص می‌شود اما معلوم نیست که از چه ساز و کاری قرار است استفاده شود و در مسابقات سال آینده چند نفر از دور رقابت‌ها حذف می‌شوند که بنابراین باید با برنامه‌ ریزی مسئولان افرادی که در این رقابت‌ها رتبه‌های برتر را کسب کردند مورد حمایت قرار گرفته و از دور مسابقات حذف شوند و اجازه حضور استعدادهای دیگر را در رقابت‌ها بدهند تا از این طریق شاهد شکوفایی استعدادهای جدید هم باشیم.

البته باید متذکر شد که سطح‌بندی فینالیست‌ها به صورت ممتاز، عالی و شایسته تقدیر هم خوب بود چون استرس را کاست و ما می‌دانستیم که رقیب اصلی خودمان هستیم و اگر هر کدام از ما خوب محفوظاتمان را ارائه دهیم موفق به کسب رتبه ممتاز خواهیم شد بنابراین رقابت به رفافت تبدیل شد و هر کدام از ما برای موفقیت دیگری دعا می‌کردیم.

از دوران بعد از حفظ برایمان بگویید؛ چه تغییری در زندگی خود حس کردید؟

بعد از اتمام حفظ و مدرسه به دلیل اینکه برای ادامه تحصیل به مشهد رفتم فرصت مناسبی برای تدریس نداشتم اما با این وجود تابستان‌ها به بیت‌الاحزان می‌رفتم و در زمینه تجوید و حفظ تدریس می‌کردم.

وقتی حافظ قرآن شدم همواره سعی می کردم طوری رفتار کنم که خداوند از من راضی باشد به همین دلیل همواره آیات قران جلوی چشمم بود. در کنار این‌ها چون برای ادامه تحصیل به مشهد رفته بودم سعی داشتم در جلسات قرآنی این شهر هم شرکت کنم تا از تجربیات سایر اساتید نیز بهره بگیرم.

در حرم امام رضا (علیه السلام) هم برنامه‌ اجرا کرده‌اید؟

برای پیشرفت در امور قرآنی همواره از خدا و امام رضا (علیه السلام) کمک گرفتم به طوری که هر روز با وجود اینکه خوابگاه از حرم امام رضا (علیه السلام) دور بود، به زیارت امام هشتم می‌رفتم و در محافل قرآنی آنجا شرکت می‌کردم تا اینکه امسال قرار شد با موافقت مسئولان و اساتیدم به عنوان حافظ قرآن در برنامه‌های آستان قدس رضوی برنامه اجرا کنم.

اشتراک در
اطلاع از
0 نظر
بازخوردهای انلاین
مشاهده تمامی نظرات