حجت‌الاسلام روح‌الله فاطمی‌نسب با بیان اینکه حضرت فاطمه معصومه(س) پیام‌آور صلح و امنیت بودند و به خاطر تبیین ولایت و امامت امام رضا(ع) از مدینه به مرو مهاجرت کردند، گفت: قم، شوره‌زاری بیش نیست و آب و هوای معتدلی ندارد اما عشاق اهل بیت(ع) و مراجع بزرگ و علمای دین همگی به برکت ایشان در این شهر جمع شده‌اند.

 

حجت‌الاسلام روح‌الله فاطمی‌نسب، مشاور تولیت آستان مقدس فاطمه معصومه(س) در امور رسانه در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، گفت: به نظر من حرم کبریایی فاطمه معصومه(س) مرکز مخابره صلح جهانی است؛ ادعای من اشاره به زیارت‌نامه ایشان دارد که به دست مبارک امام رضا(ع) نوشته شده است.

وی افزود: در فرازهای اولیه این زیارت‌نامه بر حضرت نوح تا حضرت ختمی مرتبت(ص) سلام و درود فرستاده می‌شود؛ در فرهنگ تشیع سلام فرستادن به معنای امنیت و آرامش دادن به طرف مقابل است؛ لذا وقتی به انبیاء گذشته سلام می‌دهیم به پیروانان آن انبیاء نیز درود می‌فرستیم و امنیت و آرامش را هم برای نبی و هم برای پیروانان او می‌خواهیم.

وی با اشاره به این مسئله که صلح‌خواهی ریشه در فرهنگ شیعی دارد گفت: شیعیان صلح و آرامش را برای همه جهان اسلام می‌خواهند و به تعبیر آیت‌الله سیستانی همه مسلمانان از ما هستند. البته ما شیعیان فراتر از جهان اسلام به وحدت همه ادیان می‌اندیشیم که در سایه سار این وحدت بشریت در صلح و امنیت و آرامش به سر ببرند.

مقام علمی حضرت معصومه(س)

حجت‌الاسلام فاطمی‌نسب افزود: حضرت فاطمه معصومه(س) دختر امام موسی کاظم و خواهر امام رضا(ع) بودند و به لحاظ علمی در سنین کودکی صاحب نظر بودند. زمانی که اهل خراسان برای دیدار امام موسی کاظم(ع) به مدینه می‌آیند تا از ایشان پرسش‌های فقهی خود را بپرسند اما آقا در منزل حضور نداشتند به همین خاطر حضرت معصومه(س) که سن و سال کمی هم داشتند به سوالات آنها پاسخ می‌دهند. زمانی که اهل خراسان پاسخ‌ها را به امام موسی کاظم(ع) نشان می‌دهند، امام(ع) ضمن تایید آنها ۳ بار می‌فرمایند: «پدر به فدای تو».

وی در ادامه افزود: به نظر من شهر قم در حال حاضر به برکت وجود حرم حضرت معصومه(س) به یکی از مراکز علمی جهان تشیع تبدیل شده است. بسیاری از بزرگان و عالمان دینی ما زمانی که در مسئله علمی به بن‌بست می‌رسیدند به حرم حضرت معصومه(س) متوسل می‌شدند و گره‌های علمی آنها با عنایت ایشان باز می‌شد.

فاطمی‌نسب درخصوص بعد عبادی سیره حضرت معصومه(س) گفت: ایشان همچنان مادرشان انس و علاقه عجیبی به راز و نیاز با خداوند داشتند و در ۱۷ روزی که در قم تشریف داشتند با اینکه در بستر بیماری بودند به قدری عبادت کردند که «بیت نور» قم معروف به عبادتگاه حضرت معصومه(س) شد.

فلسفه مهاجرت حضرت معصومه(س)

خادم حضرت معصومه(س) گفت: فلسفه هجرت ایشان از مدینه به مرو تبیین جایگاه امامت و ولایت علی بن موسی رضا بود زمانی که کاروان ایشان به سمت مرو به حرکت درآمد مامون احساس خطر کرد و دستور داد که جلوی کاروان ایشان گرفته شود؛ این کاروان در شهری به نام «ناوه» (نرسیده به ساوه) مورد تهاجم مزدوران حکومت بنی‌عباس قرار می‌گیرند و برادارن و برادرزاده‌های ایشان را به شهادت می‌رسانند؛ حضرت زمانی که متوجه می‌شوند نزدیک قم هستند می‌فرمایند: «من تعریف شهر قم را زیاد شنیده‌ام به آنجا برویم».

مشاور رسانه‌ای تولیت حرم حضرت معصومه(س)گفت: زمانی که حضرت معصومه(س) به سمت قم می‌آیند مورد استقبال مردم قم به ویژه بانوان قرار می‌گیرند، این استقبال درطول تاریخ بی‌نظیر است. ایشان به مدت ۱۷ روز در خانه «موسی بن خزرج» از بزرگان قم سکونت می‌کنند و بعد از ۱۷ روز در ۱۰ ربیع‌الثانی شهادت‌گونه با دنیا وداع می‌کنند.

وی در آخر گفت: بدون تردید نقطه ثقل شهر قم حرم حضرت معصومه(س) است. قم، شوره‌زاری بیش نیست و آب و هوای معتدلی ندارد اما عشاق اهل بیت(ع) و مراجع بزرگ و علمای دین همگی به برکت ایشان در این شهر جمع شده‌اند و بهانه این اتفاق وحدت، آرامش و امنیت معنوی و مذهبی در این شهر به وجود آمده است.

اشتراک در
اطلاع از
0 نظر
بازخوردهای انلاین
مشاهده تمامی نظرات