شانزدهمین جشنواره ملی تجلیل از حافظان كل قرآن كریم مؤسسه قرآنی بیت‌الاحزان حضرت زهرا(س) به عنوان بزرگترین جشنواره تجلیل از حافظان كل قرآن كریم كشور در استهبان فارس برگزار شد.

به گزارش به گزارش پایگاه اطلاع رسانی مؤسسه قرآنی فرهنگی بیت الاحزان حضرت زهرا (سلام الله علیها) به نقل از ایکنا،‌ شانزدهمین جشنواره ملی تجلیل از حافظان کل قرآن کریم مؤسسه قرآنی بیت‌الاحزان حضرت زهرا(س) به عنوان بزرگترین گردهمایی حافظان کل قرآن کریم کشور صبح پنجشنبه، ۲۳ شهریورماه در سالن سیدالشهدای دانشگاه آزاد اسلامی استهبان آغاز شد.

حضور ۵ هزار حافظ و قاری از ۲۷ استان کشور

در ابتدای این مراسم که حافظان و قاریان قرآن از ۲۷ استان کشور حضور یافتند، هادی سلمانیان یکی از حافظان کل قرآن کریم مؤسسه بیت‌الاحزان به تلاوت آیات وحی پرداخت و سپس حجت‌الاسلام علیرضا شاهسونی، مدیر مؤسسه قرآنی بیت‌الاحزان حضرت زهرا(س) به سخنرانی پرداخت.

وی با اشاره به فعالیت‌های این مؤسسه گفت: مؤسسه بیت‌الاحزان ۲۰ سال پیش کار خود را در یک روستا آغاز کرد اما با شیوه کار جهادی و اخلاص بحمد الهی امروز موفق به راه‌اندازی بیش از ۱۶۰ شعبه در نقاط مختلف کشور شده است.

عضو شورای توسعه فرهنگ قرآنی کشور با بیان اینکه این مؤسسه هم‌اکنون دارای ۹ مدرسه شبانه روزی تخصصی حفظ یکساله قرآن کریم و یک حوزه علمیه قرآن محور است، افزود: هر ساله حافظان کل قرآن کریم بیشماری از این مدارس فارغ‌التحفیظ می‌شوند که امسال موفق به برگزاری شانزدهمین سال برگزاری این جشنواره شدیم.

قطعاً فعالیت‌های بیت‌الاحزان را بین‌المللی خواهیم کرد

شاهسونی با تأکید بر اینکه فعالیت‌های بیت‌الاحزان را قطعاً بیش از این‌ها گسترش خواهیم داد، گفت: بنای ما توسعه فعالیت‌های قرآنی به خصوص تربیت حافظان کل قرآن کریم در جهان اسلام است.

عضو بنیاد بین‌المللی حفظ قرآن کریم با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی بر تربیت ۱۰ میلیون حافظ قرآن کریم گفت: تمام تلاش ما تحقق منویات مقام معظم رهبری است لذا با تمام قوا در این زمینه تلاش خواهیم کرد تا بتوانیم منویات معظم‌له را تحقق بخشیم.

حجت‌الاسلام مصطفی خاوری، امام جمعه استهبان نیز در این مراسم به خوشامدگویی به میهمانان پرداخت و گفت: بحمد الهی امروز موفق شدیم بزرگترین گردهمایی قرآنیان کشور اعم از حافظان، قاریان و خادمان قرآن کریم از تمام نقاط کشور را برگزار کنیم.

استهبان به برکت بیت‌الاحزان، قرآنی شده است

وی با بیان اینکه امروز ۵ هزار نفر حافظ و قاری قرآن از ۲۷ استان کشور گردهم آمده‌اند، گفت: امروز استهبان به برکت فعالیت‌های قرآنیان و به خصوص مؤسسه بیت‌الاحزان تبدیل به یک شهرستان قرآنی شده است.

حجت الاسلام محسن کافی، فرزند مرحوم شیخ کافی و مدرس حوزه و دانشگاه نیز در این مراسم با بیان اینکه ما چند وظیفه نسبت به ظاهر و باطن قرآن کریم داریم، گفت: نخستین وظیفه ما این است که خواندن قرآن را یاد بگیریم چرا که طبق احادیث و روایات اسلامی بهترین مردم کسی است که قرآن را بلد است و بخواند و همچنین بهترین مردم کسانی هستند که یا در راه تعلیم قرآن و یا در راه تعلم قران باشند.

برخی از فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌ها حتی روخوانی قرآن هم بلد نیستند

وی با تأکید بر اینکه قرآن انسان‌ساز است به شرط تعلیم و تعلم، از بی‌توجهی‌ها به آموزش قرآن کریم به شدت انتقاد کرد و گفت: برخی از فارغ‌التحصیلان بهترین دانشگاه‌های ما برخی‌ها از روی قرآن هم بلد نیستند بخوانند. ما ادعا می‌کنیم پیرو حضرت علی(ع) هستیم که وجودش قرآن ناطق است و همچنین پیرو امام زمانی هستیم که نفس نفس کشیدنش هم آیه آیه قرآن است.

کافی، نخستین وظیفه مسلمانان را نسبت به قرآن حفظ و تعلیم و تعلم آن دانست و افزود: دومین وظیفه ما قرائت قرآن و تدبر در آیات آن است که روایات زیادی در این زمینه داریم.

گسترش رباخواری در کشور نتیجه دوری از قرآن است

این مدرس حوزه و دانشگاه همچنین بر این نکته تأکید کرد که هر مشکلی در جامعه ما از عمل نکردن به قرآن است و اگر فسادهای اخلاقی و اجتماعی، رباخواری در کشور زیاد شده و آمار طلاق و اختلافات خانوادگی روزافزون شده است همگی به خاطر دوری از قرآن است.

وی در پایان همچنین حافظان قرآن را مورد خطاب قرار داد و گفت: خداوند به شما توفیق داده و سینه شما را ظرف وحی خداوند قرار داده است اما این هم تضمینی نیست بلکه تضمین حفظ این توفیق، عمل به قرآن است.

اصغر مسعودی، نماینده مردم نی‌ریز و استهبان و نائب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی نیز در این مراسم به فعالیت‌های بیت‌الاحزان اشاره کرد و گفت: هیچ مجلسی بالاتر و عظیم‌تر از مجلسی نیست که در آن حافظان کل قرآن کریم تجلیل می‌شوند و امروز نیز ۲۴۸ حافظ کل قرآن در این مراسم تجلیل می‌شوند بنابراین این مجلس بزرگترین مجلس است.

تمام مسئولان وظیفه حمایت از موسسات قرآنی را دارند

وی با تأکید بر اینکه همه مسئولان وظیفه حمایت از مؤسسات قرآنی مردمی را دارند، گفت: من در دیداری که با وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی داشته ام توضیحاتی درباره مؤسسه بیت‌الاحزان که کار خود را در یک روستا آغاز کرده و امروز به اندازه یک سازمان بزرگ نظیر سازمان تبلیغات اسلامی عمل می‌کند، ارائه دادم.

متأسفانه مسئولان نسبت به موسسات کم لطف هستند

مسعودی اعتقاد دارد که علی‌رغم فعالیت‌های گسترده و فاخر بیت‌الاحزان و امثال آن مسئولان نسبت به این‌گونه مؤسسات کم لفط هستند و سپس ادامه داد: متأسفانه برخی از وزرا و مسئولان ما توجهی به موسسات مردمی و بلکه مناطق محروم ندارند به عنوان مثال کشته شدن ۲۰ سرباز در جاده نی ریز، پای وزیر راه را به اینجا باز نکرد.

مسئولان فرهنگی کشور باید حضور پررنگی در جلسات قرآنی داشته باشند

وی تأکید کرد که اگر وزیر ارشاد بخواهد با فرهنگ جامعه که فرهنگ عمومی کشور است آشنا شود باید در این جلسات حضور پررنگ داشته باشد.

تجلیل از حافظان قرآن در حقیقت تجلیل از خود قرآن است

نائب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه تجلیل از حافظان قرآن در حقیقت تجلیل از قرآن و اهمیت به کتاب خداوند و سخن پیامبر(ص) است، ابراز امیدواری کرد که این حضور و این مؤسسه که حدود ۱۶۰ شعبه در کشور دارد، گسترش بیشتری داشته باشد.

بانک‌های اسلامی ما باید درس بانکداری را از روس‌ها بیاموزند

وی با بیان اینکه جامعه‌ای که قرآن در آن حاکم باشد رنگ ربا و نفاق و ریا را نخواهد فهمید، گفت: متأسفانه ما از فرهنگ قرآن فاصله گرفته‌ایم و بانک‌های اسلامی باید از روس‌ها درس بانکداری بیاموزند چرا که در روسیه بانک‌ها وام ۲ درصدی اعطا می‌کند اما بانک‌های کشورمان وام ۲۲ درصدی به مردم می‌دهند در صورتی که ما ادعای جمهوری اسلامی و اسلامی بودن داریم و قانون اساسی ما بر مبنای قرآن است.

قرآن منشور حقوق شهروندی و حقوق بشر است

مسعودی، قرآن را منشور حقوق شهروندی و حقوق بشر دانست و به جنایات کشتار مسلمانان در میانمار اشاره کرد و گفت: امروز مدعیان حقوق بشر و کسانی که دفاع از حقوق حیوانات را سرلوحه کار خود قرار داده‌اند در مقابل نسل‌کشی مسلمانان میانمار سکوت کرده‌اند.

در این مراسم همچنین غلامرضا کافی، یکی از شاعران برجسته آئینی فارس به شعرخوانی پرداخت و سپس در دو نوبت مجزا از ۲۴۸ حافظ کل قرآن مدارس شبانه‌روزی حفظ یکساله قرآن کریم مؤسسه بیت‌الاحزان که طی یکسال اخیر موفق به حفظ کل قرآن کریم شده‌اند در دو بخش بانوان و آقایان تجلیل به عمل آمد.

پایان‌بخش این مراسم نیز اجرای دوقلوهای حافظ کل قرآن کریم از مدرسه شبانه‌روزی حفظ یکساله قرآن کریم بیرجند اختصاص داشت که با هم‌خوانی و هم‌نوای زیبای خود از آیات وحی، جان تازه‌ای را به فضای این مراسم معنوی و روحانی بخشیدند.

اشتراک در
اطلاع از
0 نظر
بازخوردهای انلاین
مشاهده تمامی نظرات