یکی از پیشکسوتان قرآنی کشورمان با اشاره به اینکه قیام عاشورا سرشار از پیام‌ها و درس‌های قرآنی است، گفت: عزاداران حسینی(ع) باید این درس‌ها را سرمشق خود قرار داده و در این ایام در کنار عزاداری‌ها تلاوت قرآن را فراموش نکنند.

حبیب مهکام، پیشکسوت قرآنی کشورمان، در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، با بیان این شعر که «گر تو می‌خواهی مسلمان زیستن، نیست ممکن جز به قرآن زیستن‌، رمز قرآن از حسین(ع) آموختیم، از فروغش شعله‌ها افروختیم»، گفت: یکی از مهم‌ترین برنامه‌های جهان تشیع موضوع عزاداری و گریه بر حضرت امام حسین(ع) است. از ابعاد مختلف و با روشنفکری در دهه محرم اقامه عزا به خوبی صورت می‌گیرد.

وی با بیان اینکه همیشه این عزاداری‌ها نیاز به بصیرت دارد، افزود: مهم‌ترین مسئله‌ای که در ماه محرم کمتر به آن توجه می‌شود این است که در این ایام، عزاداران و حسین‌دوستان کمتر به تلاوت قرآن می‌پردازند، در حالی که خود امام(ع) فرمودند، «لکم فیَّ أُسوه» یعنی گام به گام در این حرکت من سرمشق و الگو وجود دارد. یکی از این الگوهایی که برای ما درنظر گرفته شده است تلاوت قرآن کریم به‌صورت دائم علی‌الخصوص در ماه محرم و شب عاشورا است.

این پیشکسوت قرآنی کشورمان با بیان اینکه خود امام حسین(ع) در عصر تاسوعا از دشمنان مهلت یک شب خواست، تصریح کرد: فلسفه این مهلت خواستن هم این بوده است که به راز و نیاز با خداوند و تلاوت قرآن کریم بپردازند. بنابراین توجه به قرآن کریم در نزد امام(ع) به اندازه‌ای بوده است که یک روز را از دشمن مهلت می‌خواهند.

مهکام در ادامه صحبت‌های خود در این گفت‌وگو با اشاره به اینکه در هیئات مذهبی و عزاداری سراغ ندارم که در شب عاشورا عزاداران به تلاوت قرآن بپردازند، اظهار کرد: درخواست من از همه عزاداران حسینی(ع) این است که برای حسینی شدن بیاییم در شب عاشورا کاری را انجام دهیم که خود امام حسین(ع) انجام دادند و در واقع به تلاوت قرآن کریم بپردازیم. تا به این ترتیب از امام حسین(ع) وام گرفته باشیم.

وی عنوان کرد: محرم و عاشورای حسینی برای ما درس‌های بسیار زیادی دارد، این ماه، تنها عزاداری صرف نیست، این عزاداری بهانه‌ای برای فراگیری درس‌های بیکران است باید در زندگی آنها را به کار بست.

این پیشکسوت قرآنی کشورمان با بیان اینکه اولین درس قرآنی که از قیام عاشورا می‌توان گرفت این است که یاور دین خدا و رسول خدا(ص) باشیم که این مورد در آیه چهاردهم سوره مبارکه صف آمده است که می‌گوید؛ «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آَمَنُوا کُونوا أَنصَارَ اللَّه»، دومین درس که در قرآن نیز به آن اشاره شده است این است که باید سعی کنیم از احکام الهی اطاعت کنیم و اگر گناه کردیم از راه توبه به سوی خداوند متعال بازگردیم، در کنار این نیز باید تلاش کنیم تا در حد امکان در کل زندگی پاک زندگی کنیم، این از پیام‌های آیه ۲۲۲ سوره مبارکه بقره است.

مهکام در ادامه این گفت‌وگو با بیان اینکه در آیه ۲۰ سوره مبارکه مزمل بر انس با قرآن به‌صورت همیشگی حتی در شرایط گرفتاری و سختی توصیه شده است، گفت: هیچ شبی سخت‌تر از شب عاشورا اتفاق نخواهد افتاد؛ چرا که دشمن از همه جهت به محاصره پرداخته است و هیچ راهی پیش رو نیست، اما امام حسین(ع) در چنین شرایطی که سخت‌ترین شرایط است انس با قرآن را فراموش نمی‌کنند و در آن شرایط از خیمه‌ها صدای تلاوت قرآن به گوش می‌‌رسید، ‌این نمونه کامل عمل کردن به این آیه مبارکه است.

وی با تأکید بر اینکه باید این روحیه انس با قرآن کریم را از امام حسین(ع) الگو بگیریم، اظهار کرد: حضرت و یارانش شب عاشورا را به تلاوت قرآن سپری کردند، بنابراین عزاداران واقعی آن امام(ع) نیز نه تنها این شب که تمامی شب‌ها را باید به تلاوت قرآن کریم بگذرانند.

این پیشکسوت قرآنی کشورمان با طرح این سؤال که چرا در ایام محرم به قرآن اهمیت داده نمی‌شود و تنها به جنبه عزاداری آن اکتفا می‌شود، بیان کرد: آیه ۶۹ و ۷۰ سوره مبارکه یاسین دلیل اینکه باید به قرآن اهمیت داده شود را بیان کرده است و گفته است که قرآن کتاب زندگی و برای انسان‌های واقعی است. یکی دیگر از درس‌های قرآنی که از عاشورا باید بگیریم درس ثبات قدم در خط توحید، ولایت، رسالت و امامت است.

مهکام تحمیل نظر نکردن و آزادی اراده در تصمیم‌گیری را یکی دیگر از دروس قرآنی عاشورا عنوان کرد و گفت: امام حسین‌(ع) شب عاشورا با سپاه خودشان اتمام حجت کردند و اعلام کردند که آنها آزاد هستند و می‌توانند امام(ع) را تنها بگذارند. شهادت‌طلبی درس دیگری است که قیام عاشورا به همه ما می‌دهد، در سوره مبارکه بقره و در آیه ۱۶۵ شهادت در مذاق عشاق خدا شیرین‌تر از عسل توصیف شده است، مصداق بزرگ این موضوع حضرت قاسم‌بن الحسن(ع) است.

وی در ادامه به آیه ۱۴ سوره مبارکه طه اشاره کرد و گفت: دعا و راز و نیاز با خدا و اقامه نماز و به یاد خدا بودن از مصادیق این آیه است که همه اینها در شب عاشورا و در این واقعه به عینه به چشم دیده شده است. درس دیگر نیز این است که رستگاری بزرگ به معنای معامله با خدا از طریق جهاد مسلحانه در راه خدا با جان و مال به قیمت بهشت جاودان است، این درس مهمی از سوره مبارکه توبه و آیه ۱۱۱ و ۱۱۲ و سوره صف آیات ۱۰ تا ۱۲ است.

مهکام در بخش دیگری از این گفت‌وگو عنوان کرد: توبه از گناهان در ماه محرم، یکی از توفیقات خدایی است و این درس در روز عاشورا توسط حربن یزید ریاحی به خوبی به همه ما داده شد. ما نیز باید از گناهان خود در پرتو عزاداری با بصیرت، توبه کنیم. این درسی از آیه هشت سوره مبارکه تحریم است.

این پیشکسوت قرآنی کشورمان در پایان در پاسخ به این سؤال که چگونه می‌توان خلأ تلاوت قرآن را در عزاداری‌های امام حسین(ع) جبران کرد، گفت: یکی از راه‌های این برطرف کردن خلأ، تبلیغ تلاوت قرآن در محرم است، برای این کار باید برنامه‌ریزی کرد و مسئولان نیز باید به این مسئله اهتمام داشته باشند، عزاداری برای امام حسین(ع) در ظاهر خوب است اما باید به آن محتوا داده شود.

اشتراک در
اطلاع از
0 نظر
بازخوردهای انلاین
مشاهده تمامی نظرات