حجت الاسلام و المسملین میرباقری گفت: بنا بر روایات دو حب در یک سینه جمع نمی‌شود و نمی‌توان عسل معاویه را خورد و در نماز نیز در صف اول به امامت امام علی (علیه السلام) ایستاد.

حجت الاسلام و المسلمین سید مهدی میرباقری شب گذشته در هیئت میثاق با شهدای دانشگاه امام صادق (علیه السلام) گفت: کسی می‌تواند توفیق همراهی و همسفرشدن با امام معصوم داشته باشد که عوالم بالاتر از دنیا را تجربه کرده باشد و با آن مانوس باشد.

وی با اشاره به حب و محبت به امام به عنوان شرط دوم همراهی و معیت با امام تصریح داشت: یاران امام حسین (علیه السلام) با داشتن دو ویژگی مهم گذشتن از دنیا و محبت ورزیدن، توفیق معیت با امام را پیدا کردند و سیدالشهداء نیز آنان را با خود حرکت داد.

این استاد اخلاق با اشاره به داستان ابراهیم مجاب در همراهی با امام حسین (علیه السلام) در پاسخ به این سوال که آیا ما هم می‌توانیم همراه و همسفر با سیدالشهدا باشیم، افزود: روایات متعددی وجود دارد که دلالت بر این مطلب دارد که می‌توان با امام حسین (علیه السلام) همراه و همسفر شد به شرطی که انسان آرزوی قرار گرفتن در زمره یاران خاص سیدالشهداء را داشته باشد.

حجت الاسلام و المسلمین میرباقری با استناد به عبارت «و ثبت لی قدم صدق» که در زیارت عاشورا آمده است، شرط همراه شدن با امام را ثبات قدم دانست و گفت: با توجه به روایت «ریان بن شبیب» اگر انسان بخواهد در ثواب شهدای عاشورا شریک باشد لازم است هر وقت انسان یاد عاشورا افتاد آرزو کند که کاش من هم در حلقه یاران خاص سید الشهدا بودم و از فوض شهادت در رکاب سیدالشهدا بهره‌مند می‌شدم.

حجت الاسلام میرباقری با اشاره به انس یاران سید الشهدا به مرگ و شهادت تصریح کرد: کسی که دلبسته دنیا باشد و موت و شهادت برایش امر عجیب و غریبی جلوه کند و نتواند به راحتی از دنیا کنده شود، نمی‌تواند در صف یاران امام قرار گیرد. بهترین راهی که انسان بتواند به راحتی از سفره دنیا دل بکند، گوش سپردن به مواعظ خدا، مناجات و انس با قرآن است.

این استاد حوزه علمیه قم با مخالف دانستن بیشتر خواهی از دنیا با حب امام خاطر نشان کرد: بنا بر روایات دو حب در یک سینه جمع نمی‌شود و نمی‌توان عسل معاویه را خورد و در نماز نیز در صف اول با امام علی (علیه السلام) ایستاد.

به گفته رئیس فرهنگستان علوم اسلامی، بودن درصف امام و همراه با سیدالشهدا، دارای الزامات و شرایطی است که این شرایط در سوره برائت به زیبایی بیان شده است. با توجه به این سوره شریفه، مهم ترین الزام همراه بودن با امام، جهاد در راه خداست.

وی با اشاره به منحصر نبودن برائت و بیزاری از دشمنان به زمان صدر اسلام و قرن دهم هجری قمری گفت: در اسلام نه صلح موضوعیت دارد و نه جنگ. آن چه اصل است و موضوعیت دارد عبودیت و بندگی خداست و صلح واقعی آن زمان تحقق پیدا خواهد کرد که ریشه ظلم و ستم خشکیده شود.

حجت الاسلام و المسلمین میرباقری رسیدن و همراهی با امام معصوم را در میدان جنگ و جهاد دانست و تصریح داشت: عاشورا این حقیقت را نشان داد که معیت با امام در خوشی و عافیت بی‌معناست و مسیر توحید و عبودیت از مسیر درگیری و جهاد در راه خدا عبور می‌کند.

استاد میرباقری با اشاره به حادثه عاشورا به عنوان نقطه عطف صف‌بندی میان خیر و شر و ضرورت مشخص کردن تکلیف خود در پیوستن به یکی از این صفوف گفت: دنیای غربی که به صورت علنی اعلام می‌کند خدا در اروپا مرده است آیا این دنیای غرب در صف عاشوراست یا در نقطه مقابل آن.

اشتراک در
اطلاع از
0 نظر
بازخوردهای انلاین
مشاهده تمامی نظرات