نائب رئیس كمیسیون فرهنگی مجلس با اشاره به برگزاری بزرگترین جشنواره ملی تربیت حافظان قرآن گفت: هیچ هزینه‌ای برای حضور حتی حافظان از سوی مرکز مدیریت بیت‌الاحزان نشده است و بسیاری از حافظان به صورت خودجوش از سراسر کشور گرد هم آمده‌اند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی مؤسسه قرآنی فرهنگی بیت الاحزان حضرت زهرا(سلام لله علیها) به نقل از ایکنا، اصغر مسعودی، نماینده مردم استهبان و نی‌ریز در مجلس و رابط فراکسیون قرآن و عترت مجلس در استان فارس با اشاره به برگزاری جشنواره ملی تجلیل از حافظان کل قرآن توسط مؤسسه بیت‌الاحزان گفت: برای نخستین بار است که رئیس قوه مقننه در محفل قرآنی بیت‌الاحزان شرکت می‌کند.

اثرگذاری فعالیت‌های بیت‌الاحزان به اندازه یک سازمان دولتی است
وی با بیان اینکه این مؤسسه قرآنی بدون اعتبار مصوب دولتی، فعالیت‌هایی به اندازه یک سازمان بزرگ با اعتبار مصوب انجام می‌دهد، افزود: فعالیت‌های این مؤسسه مردمی که تنها در زمینه حفظ قرآن کریم نیست؛ فرهنگ‌سازی‌، تبیین فرهنگ قرآن در عموم مردم و در سطوح مختلف با روش مخصوص می‌تواند الگوی موفق در سطح کشور و بدنه جامعه باشد.
مسعودی اظهار کرد: درست است که این جشنواره را یک مؤسسه قرآنی مردمی برگزار می‌کند اما طبق آمار حافظان قرآن از سراسر کشور هستند.

بیت‌الاحزان با کمترین امکانات بیشترین بهره‌وری را داشته است
وی در پاسخ به اینکه بر اساس چه معیاری بیت‌الاحزان را یک الگوی موفق ارزیابی می‌کنید، گفت: مدیریت جهادی، با انگیزه، هدفمند و استفاده از همه ظرفیت‌ها شاخص‌های اساسی بیت‌الاحزان است. این مجموعه قرآنی با کمترین امکانات بیشترین بهره‌وری را داشته است.
نائب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی گفت: با توجه به حضور در جشنواره سال گذشته و شناخت از گستره فعالیت‌ها، استقبال از سراسر کشور آن هم در یک شهرستان کوچک بیانگر عظمت فعالیت این مؤسسه مردمی است.

حضور خودجوش حافظان قرآن از سراسر کشور
مسعودی با یادآوری این نکته که هیچ هزینه‌ای برای حضور حتی حافظان از سوی مرکز مدیریت بیت‌الاحزان نشده است و بسیاری از حافظان به صورت خودجوش از سراسر کشور گرد هم آمده‌اند، گفت: شیوه آموزش و گسترش این موسسه قرآنی نیز منحصر به فرد و واقعا قابل تقدیر است و این تلاش‌های شبانه‌روزی گام‌هایی هر چند اندک در زمینه ترویج فرهنگ قرآنی و مهجوریت‌زدایی از ساحت مقدس قرآن کریم است.
رابط فراکسیون قرآن و عترت مجلس در فارس گفت: با توجه به شناخت نسبی که با مباحث و فعالیت‌های قرآنی کشور که در رأس فعالیت‌های فرهنگی باید باشد و با عنایت به دغدغه‌های مقام معظم رهبری پیرامون تربیت ۱۰ میلیون حافظ قرآن در ایران اسلامی و مقابله با تهاجم فرهنگی دارم، اثرگذاری فعالیت‌های قرآنی فرهنگی بیت‌الاحزان را در جامعه موثر و مطلوب می‌دانم.

اشاره به فعالیت‌های بیت‌الاحزان در استهبان و نی‌ریز
وی ادامه داد: علی‌رغم اینکه این مؤسسه مردمی فعالیت خود را از سال ۱۳۷۵ در روستاهای استهبان با کمترین امکانات آغاز کرد. هم‌اکنون در شهرستان نی‌ریز ۱۸ شعبه راه‌اندازی کرده و بیش از ۸۰ حافظ کل قرآن فقط در نی‌ریز تربیت کرده است و برای بیش از ۳۵ نفر هم کارآفرینی قرآنی ایجاده کرده است.
عضو ناظر مجلس در شورای فرهنگ عمومی کشور اضافه کرد: همچنین در استهبان نیز بیش از ۳۰۰ بومی این شهرستان حافظ کل قرآن شده‌اند و نزدیک به ۲۰۰ نفر مشغول به کار هستند.
نماینده مردم استهبان و نی‌ریز در مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: فعالیت بیش از ۱۷۰ شعبه و ۱۲ مرکز شبانه‌روزی حفظ تخصصی این موسسه قرآنی در ۱۵ استان کشور نیز با مدیریت و نظارت مرکز مدیریت این موسسه که در روستای ماهفرخان استهبان است انجام می‌شود.

استفاده از مدل توسعه از پایین به بالا در بیت‌الاحزان
وی با تأکید بر اینکه مدل توسعه «از پایین به بالای» این مؤسسه مردم نهاد خیلی جالب است به این گونه‌ای که حافظان کل قرآن پس از گذراندن دوره تربیت معلم عازم شهرستان و استان‌های دیگر می‌شوند، گفت: اعزام سفیر قرآنی معلمان مهاجر قرآنی به اقصی نقاط کشور همراه با استفاده از ظرفیت کمک‌های مردمی به منظور ترویج قرآن نیز حرکتی بی نظیر در راستای مهجوریت‌زدایی از ساحت مقدس قرآن کریم است که نمونه آن را در کشور نداریم.
وی یادآور شد: برگزاری هر ساله «بزرگترین جشنواره تجلیل از حافظان کل قرآن کریم» با تقدیر از جوانانی که در یک سال تحفیظی گذشته موفق به حفظ کل قرآن کریم شده‌اند نیز یک حرکت جریان ساز و باشکوه به منظور تشویق جوانان به حفظ قرآن کریم است.

جشنواره تجلیل از حافظان کل قرآن می‌تواند به تثبیت جایگاه فارس قطب قرآنی کمک کند
مسعوی با بیان اینکه در سال‌های اخیر نیز خبرها و صحبت‌هایی در مورد فارس قطب قرآنی کشور منتشر می‌شود، گفت: نمونه‌های این جشنواره می‌تواند به تثبیت جایگاه فارس قطب قرآنی کشور کمک کند که در این بین شهرستان قرآنی استهبان نیز مرکز ثقل این قطب است.

مشکلات امروزی ناشی از غفلت از آموزه‌های قرآن است
وی در پاسخ به اینکه نقش آموزه‌های قرآن بین جامعه و مسئولان کشور باید چگونه باشد،‌ گفت:‌ دستورات قرآن کریم باید محور زندگی تک تک مردم و مسئولان باشد و به عبارتی اگر آموزه‌های این کلام الهی آیین‌نامه‌ای عملی برای مسئولان کشور بود امروز شاهد این مشکلات نبودیم. هر کس باید در حد وسع خود مأنوس با قرآن باشد و این قبیل جشنواره‌ها می‌تواند آحاد مردم را به سوی کلام وحی سوق دهد.

اشتراک در
اطلاع از
0 نظر
بازخوردهای انلاین
مشاهده تمامی نظرات