شناخت یک موسسه خوب قرآنی، از پیش زمینه های اساسی حفظ، قرائت یا آموزش مفاهیم قرآنی است.

 

پایگاه خبری تحلیلی شیرازه چندی پیش به مناسبت ماه مبارک رمضان گفتگو‌هایی با حافظان کلام وحی انجام داد که بسیاری از آنان، حافظان بیت الاحزان بودند. در مطلب حاضر، گفتگویی با حجت الاسلام سعید بصیری از حافظان بیت الاحزان و مدیر مجمع القرآن فاطمیون گراش انجام شده است:

لطفاً خودتان را معرفی کنید؟

سعید بصیری متولد سال ۶۹ در شهرستان گراش هستم. سطح دو حوزه را به اتمام رسانده و هم اکنون مسئول موسسه دارالقرآن فاطمیون، و امام‌جمعه موقت گراش هستم.

چه شد که به سمت حفظ قرآن گرایش پیدا کردید؟

در سال ۸۵ ۸۶ از طریق یکی از دوستانی که با موسسه بیت الاحزان آشنا بود، با روش حفظ یکساله آشنا شده و در سن ۱۸ سالگی با شرکت در این دوره‌ها، حافظ کل قرآن شدم.

نقش خانواده در موفقیت شما در این راه چیست؟

خانواده، به خصوص مادرم، همیشه در تصمیم گیری ها ما را آزاد می گذاشتند و از تصمیمات ما حمایت می کردند. در این رابطه هم وقتی که من تصمیم قطعی ام را گرفتم، بخصوص مادرم، مرا حمایت کرد و با حمایت های او بود که توانستم سختیهای مسیر را تحمل کرده و امروز حافظ کل قرآن باشم.

آیا در این مسیر گاهی آنقدر سختی ها به شما فشار آورده که تصمیم بگیرید تا عطای حفظ قرآن را به لقایش ببخشید؟

هر مسیری سختی های خاص خود را دارد و حفظ قرآن هم در این رابطه مستثنا نیست. دوری از خانواده و شهر و سختی های دوره ی حفظ یکساله بارها مرا با مشکلاتی مواجه کرد که گاهی تصمیم میگرفتم این دوره را رها کرده و در شهر خودم قرآن را حفظ کنم. اما حمایت مادر و علاقه به قرآن، باعث شده بتوانم تحمل کرده و دوره حفظ یکساله را با موفقیت به پایان برسانم.

آیا تا کنون در مسابقات ملی و بین المللی مقامی کسب کرده‌اید؟

من در سن ۱۸ سالگی حافظ کل قرآن شدم و پس از آن دیپلم گرفته و وارد کارهای اجرایی کارها شدم و تاکنون نتوانستم در مسابقات سراسری قرآن شرکت نمایم.

آیا پس از تغییر محسوسی در زندگی خود احساس کرده اید؟

یکی از دلایلی که باعث شد ما موسسه دارالقرآن فاطمیون را تاسیس و گسترش دهیم، همین برکت قرآن بود؛ چراکه پس از حفظ، دغدغه من برای این مسیر بیشتر شد. پس در محرومیت زدایی از قرآن اقدام کردم و همه این فعالیت ها را از برکات حفظ قرآن می‌دانم. در زندگی شخصی هم برای انگیزه گرفتن در مباحث مختلف از قرآن کمک میگیرم.

به عنوان یک حافظه قرآن با کدام آیات بیشتر ارتباط برقرار کرده‌اید؟ یا کدام آیات را سرلوحه زندگی روزمره خود قرار داده اید؟

آیات انگیزشی را خیلی دوست دارم. بخصوص این روزها که کارهای اجرایی سنگینی را هم به عهده دارم. آیات جهاد و قیام در راه خدا را دوست دارم و زیاد به آنها استناد می کنم. دلسرد نشدن و قدم برداشتن در راه خدا و نترسیدن از مشکلات هم از مفاهیمی است که روزانه برای خود مرور می کنم. همچنین آیاتی که روحیه توکل را بیان می کنند را دوست داشته و به دیگران هم منتقل می کنم.

چه توصیه هایی برای جوانان علاقه مند به این عرصه دارید؟

من معمولاً به جوانان میگویم اول برای خود مشخص کنند که علاقه‌مند به چه فعالیت قرآنی هستند؟ حفظ، قرائت، یا مفاهیم؟ اول استعداد درونی خود را بشناسند و در آن مسیر قدم بگذارند و وقتی هم که به جایی رسیدند، این فعالیت را متوقف نکرده و از دیگران دستگیری کنند؛ و عملاً کاری کنند که این علم بر زمین نماند. البته تمام این ها به پیش زمینه ها و تخصص هایی نیاز دارد. شناخت یک موسسه خوب قرآنی یکی از این پیش زمینه هاست.

آیا شما متاهل هستید و فرزند دارید؟ برای تربیت فرزندانتان چه مسیری را پیش می گیرید؟

فرزندانم یک ساله و چهار و نیم ساله هستند. اما آنچه که از آیات و روایات بر می آید، این است که بچه ها تا ۶ سالگی آزاد باشد، اگرچه با کارهای تشویقی به سمت تربیت قرآنی و علاقمندی آنها به سوی قرآن خواهم رفت. مدارس قرآن محوری را هم راه اندازی کرده ایم که بچه ها را در سنین ابتدایی به صورت غیر مستقیم قرآنی تربیت شوند.

مهمترین آرزو و هدف شما چیست؟

توجه به اینکه در حال حاضر در زمینه فعالیت‌های قرآنی مشغول هستم، انتقال پیام ها و مفاهیم قرآنی برای همه جهان یکی از دغدغه های من است. امیدوارم در چند سال آینده بتوانیم به واسطه فضای مجازی آیات و مفاهیم قرآنی را به گوش جهانیان برسانیم.

اشتراک در
اطلاع از
0 نظر
بازخوردهای انلاین
مشاهده تمامی نظرات